Datum zveřejnění: 
31. 5. 2017

Projekt Prague City Cargo v sobě spojuje dva hlavní cíle. Prvním je ověření proveditelnosti technických prvků, které by umožnily realizovat transport směsného komunálního odpadu (SKO) především pomocí kolejové dopravy. Druhým cílem je nalezení technických možností a ekologicky přívětivých způsobů pro dočasné uchování SKO před jeho energetickým či materiálovým využitím. Při vývoji klíčových prvků spojí síly Pražské služby, Dopravní podnik hl. m. Prahy, České vysoké učení technické v Praze – Fakulta strojní a Huawei Technologies (Czech).

V rámci evropské konference Huawei eco – CONNECT/ CEE & Nordic 2017 v Praze na Žofíně došlo k podepsání memoranda, které zmíněné subjekty zavazuje spolupracovat na vývoji konceptů projektu Prague City Cargo v následnících oblastech:

Vývoj univerzálně použitelného kontejneru pro nákladní auta, vlaky a tramvaje

Možnosti přestavby tramvaje T3

Vývoj, návrh a design plnících stanic kontejnerů

Možnosti automatizovaných skladišť odpadu

Systém pro překládání kontejnerů na kolejová vozidla

Dobudování drážní infrastruktury a související telematiky

Prague City Cargo je v souladu s konceptem Smart City (Chytré město), který využívá moderní technologie s cílem zlepšit kvalitu života ve městě. Transport odpadu pomocí kolejové dopravy se jeví jako smysluplné řešení, jak ulehčit předimenzované metropolitní dopravě zatížené exhalacemi při konvenčním transportu popelářskými vozy a zároveň využít dobrou stávající tramvajovou síť. “Společnost Huawei je hrdá, že může do tohoto projektu poskytnout své know how a technologie. Praha se díky tomuto projektu může zařadit po bok nejpokrokovějších světových metropolí, které využívají Huawei řešení pro Smart City,“ konstatoval generální ředitel Huawei Technologies (Czech) Radoslaw Kedzia.

V nadcházejících letech lze přepokládat značný nárůst poptávky po energetickém využití odpadu a s tím i zvýšené vytížení dopravní infastruktury při transportu směsného odpadu do ZEVO. V konceptech se budou řešit i dočasné deficity kapacity pro zpracování odpadu v ZEVO Malešice. Ten nastává při mimořádných událostech, jakými jsou sezónní nárůst poptávky po likvidaci odpadu, pravidelná odstávka nebo nečekaná porucha technologie.

“V současné době při krátkodobém nedostatku kapacity pro zpracování se SKO vozí na skládku, což je nešetrné k životnímu prostředí. Toto řešení navíc nebude po zákazu skládkování netříděného SKO po roce 2024 možné. Hledáme proto takové řešení, které umožní dočasné uchování SKO pro jeho pozdější využití.“ vysvětluje ředitel úseku strategického rozvoje a projektového řízení Ing. Karel Šašek. Dočasné překládací stanice jsou v souladu s plánovanou expanzí Pražských služeb do Středních Čech, která bude znamenat větší množství odpadu pro materiálové a energetické využití. Díky překladištím se popelářským vozidlům výrazně zkrátí přejezdové vzdálenosti, kdy budou svážet odpad zejména na místa překládání SKO. Do ZEVO Malešice bude SKO transportován environmentálně šetrnější kolejovou dopravou.

Realizační fázi konceptu projektu lze obecně rozdělit do dvou etap. První se zaměří na ověření technické proveditelnosti jednotlivých konceptů, ekonomické a environmentální přínosy a výběr vhodné varianty. Zásadním úkolem první fáze je vytvoření virtuálního 3D prototypu. "Zmíněný 3D prototyp je nezbytný, aby bylo možné zodpovědně rozhodnout o technické realizaci konceptu. Zároveň je takový prototyp klíčovým vstupem pro druhou etapou“ sdělil vedoucí Ústavu konstruování a částí strojů prof. Ing. Vojtěch Dynybyl, Ph.D.

Druhá etapa bude podporovat úspěšné a ověřené dílčí projekty. Kromě činností směřujících k technickému převedení konceptu do reálného produktu bude mimo jiní vytvořen plán komercializace. Koncovým uživatelem případného řešení jsou Pražské služby, které by při realizaci projektu svážely směsný komunální odpad prostřednictvím environmentálně šetrné kolejové dopravy. „Plně elektrifikovaná kolejová doprava je v principu nejlepší řešení z hlediska spotřeby energie na přepravu, a tím i z pohledu ekologické udržitelnosti. Byl by to obrat proti dosavadní praxi, kdy městské zásobování se provádí výhradně za použití silničních vozidel užívající fosilní paliva,“ uzavřel technický ředitel Dopravního podniku Praha Ing. Jan Šurovský.

Zdroj: 
itbiz.cz