Datum zveřejnění: 
22. 5. 2017

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Síť vysokorychlostních železnic bude Česko stát 650 miliard. Počítá s tím plán schválený vládou. Jako první zmiňuje trať z Prahy do Lovosic a dál do Drážďan. V nejbližších letech se ale stavět nezačne.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Vlaky, které jezdí 300 kilometrů za hodinu. V Česku existují, ale jen v počítačích architektů. Tam, kudy trať povede, dnes není buď nic, nebo tam železnice nabízí úplně jinou podobu. Motorák, který padesátikilometrovou rychlostí křižuje krajinu tady pod Řípem, snad není většího protikladu vůči rychlostním tratím, přesto tady ve Vražkově o nich vědí víc než kdekoliv jinde v Česku. V téhle vesnici se totiž kvůli plánované trati nesmí stavět nové domy.

Jaroslava SMETANOVÁ, starostka Vražkova:
To každopádně ty pozemky budou v ochranném pásmu trati, se nebude moct vůbec stavět.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Právě tady v polích za vesnicí by měla vést první česká vysokorychlostní trať. Nejprve spojí Prahu s Lovosicemi, a pak i s Berlínem. Jenže termín je stále trochu nejistý.

Dan ŤOK, ministr dopravy:
Kdy budeme kopat do země, záleží na důležité věci, a to je na nějakém zákonu, které chystáme pro urychlení dopravní infrastruktury. Pokud ho neuděláme, tak nám to bude trvat možná 10, 15 let.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Ministerstvo vymezilo 5 hlavních směrů, jenže většina z toho jsou jen úvahy. Třeba z Prahy do Brna se pořád řeší i samotná trasa. Kromě spojení do Drážďan se tak mohou v dohledné době stavět jenom tratě z Brna do Břeclavi a Přerova, rekonstruované s větší kapacitou a dvousetkilometrovou rychlostí.

Zdeněk MICHL, expert na železniční infrastrukturu, Fakulta dopravní ČVUT:
Samozřejmě to neznamená, že zítra začneme stavět vysokorychlostní trať, notabene v tom mezinárodním měřítku, nicméně můžeme očekávat, že třeba v horizontu 10 let se začne opravdu někde stavět.

Jan BERÁNEK, redaktor:
Otázkou je i cena. Ministerstvo tvrdí, že skutečným rychlovlakem by mělo být možné dojet z Prahy do Brna za 300 korun, tedy přepočteno na současné ceny. Vysvětluje to tím, že vlaky budou tak rychlé, že stihnou za den otočit víc spojů a tím lépe vydělají na platy personálu. Jenže o kus dál zase tvrdí, že tohle všechno bude možné až v roce 2030 nebo ještě později. Jan Beránek, Česká televize.
 

Zdroj: 
ČT 1