Datum zveřejnění: 
22. 5. 2017

Ministři a ministryně schválili plán na výstavbu vysokorychlostní železnice. Stavba sítě rychlodrah napojujících českou železnici na okolní státy by měla podle ministra dopravy Dana Ťoka stát 650 miliard korun. Nové tratě zamíří do Německa, Polska, Rakouska a na Slovensko.

Spojení napojují české aglomerace do Německa na severu přes Drážďany a na jihu přes Domažlice. Trasa z Drážďan má pokračovat přes Prahu a Brno a Břeclav s alternativním pokračováním na Vídeň a Bratislavu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do Vratislavi.      

Začátek výstavby tratí pro vlaky jezdící nad 300 kilometrů v hodině zatím zůstává nejasný. Ministerstvo připravuje podle Ťoka věcný návrh zákona, který by měl přípravy takto velkých staveb urychlit. Při současné legislativě by přípravy do zahájení výstavby zabraly deset až 15 let, dodal ministr. Nový zákon, kterým se ale bude zabývat až příští kabinet, by podle Ťoka mohl přípravu zásadně urychlit.

Zdeněk Michl, odborný asistent Fakulty dopravní ČVUT - "Samozřejmě to neznamená, že zítra začneme stavět vysokorychlostní trať. Nicméně to znamená, že v horizontu zhruba 10 let se začne někde opravdu stavět."

První tratí, která by měla vzniknout, je propojení Berlína přes Drážďany s Prahou. Podle Ťoka Němci co nevidět přesunou projekt ze skupiny potenciálních potřeb do potřeb naléhavých. "Tím pádem by začali tuto trať stavět rychleji," uvedl Ťok. Na české straně nyní probíhá studie proveditelnosti.      

Zdroj: 
CT24.cz