Datum zveřejnění: 
5. 5. 2017

Chytrá řešení by měla vést k úspoře zdrojů a času, lidský faktor by však zmizet neměl.

V červenci tomu budou dva roky, co byl v Japonsku otevřen Henn-na hotel neboli Podivný hotel, v němž jeho návštěvníci nenarazí ani na jednoho člena lidského personálu. Na recepci je totiž přivítá robotický dinosaurus, zavazadla jim až do pokoje odveze automatické vozítko a dveře se otevřou po naskenování obličeje. Celý hotel je chytře automatizovaný, a předjímá tak budoucnost ne tak vzdálenou. Lidé v něm byli nahrazeni technologií, nicméně spolu s nimi se vytratilo i cosi naprosto nenahraditelného. "Návštěvníci vnímají tento hotel jako odosobněný a prázdný. Chybí jim tam lidská přívětivost," popsala Pavlína Zychová, spoluzakladatelka MyStay, na konferenci Chytrá budoucnost Česka, kterou ve čtvrtek 27. dubna uspořádala společnost Top Vision v pražském prostoru La Fabrika. "Jak se ukazuje, chytré technologie by v hotelích neměly lidi nahrazovat. Jejich funkce tkví v tom, že lidem uleví od přebytečné práce a administrativy, a dá jim tak prostor, aby se plně věnovali přijíždějícím hostům," řekla Zychová.

Zapojení chytrých technologií se však netýká zdaleka jen hotelnictví, postupně se prosazuje i v průmyslu, zdravotnictví, obchodu či do podoby městských aglomerací. Na státní úrovni se promýšlí koncepce Průmyslu 4.0. "Česká republika se ve své koncepci zabývá nejen pronikáním technologií do průmyslu, ale i tím, jak připravit lidi na společnost 4.0," vysvětlil profesor Vladimír Mařík, ředitel Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT. Umělá inteligence, roboti a další technologie mohou totiž lidi postupně nahradit v jejich práci. Podle odhadu IBM by se tak mohlo ztratit 9 až 16 % pracovních míst, jiné odhady mluví dokonce o 47 %.

Už nyní dokáže superpočítač Watson od IBM, využívající umělou inteligenci, splnit určité právnické úkoly, monitorovat divokou zvěř v Africe či analyzovat všechna data, které během letu nasbírá Airbus. "Pro jeden německý řetězec nyní připravujeme také virtuálního asistenta, který dokáže zákazníky přivítat, rozpoznat a na základě historie jejich nákupů jim poradit a nasměrovat," popsal Martin Švík, výkonný IT architekt IBM.

"Do budoucna si musíme uvědomit, že nebudeme chránit pracovní místa, ale lidi. Nutné je potřeba promyslit především vzdělávání," zmínil Ivan Pilný, předseda Hospodářského výboru PSP ČR s tím, že už nyní by měl vzdělávací systém zohlednit budoucí změny a nedržet se metod známých už z doby Marie Terezie.      

Zdroj: 
mediaguru.cz