Datum zveřejnění: 
21. 4. 2017

Na chodbu magistrátu v Ústí nad Labem se vyrojili lidé z byznysu, vědci a politici. Mají za sebou tři hodiny jednání, které má určit směr, jímž se jeden z nejchudších regionů s nejvyšší nezaměstnaností vydá. Na středeční schůzce město deklarovalo, že chce být první v Česku, kde budou pravidelně a v běžném provozu jezdit samořídící auta. Sázkou na technologie tak chce kraj přitáhnout firmy a odborníky, kteří vytvoří nové pracovní příležitosti pro místní obyvatele.
"Vytvoříme podmínky, aby testování autonomních aut mohlo ve městě probíhat. Teď musí průmysl definovat, co od nás potřebuje," hodnotí setkání primátorka Ústí nad Labem Věra Nechybová. Ta už na začátku měsíce jednala i s ministrem dopravy Danem Ťokem, který jí přislíbil podporu.
Už teď se v Ústí začaly rozbíhat projekty, které mají autonomním autům pomoci. Francouzský koncern Valeo, jenž dodává systémy a díly světovým automobilkám, přenesl do kraje část svého výzkumu pro auta budoucnosti. Ve spolupráci s Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně, ČVUT a Inovačním centrem Ústeckého kraje učí počítače v samořídících vozech "vidět". Na projektu už nyní pracují desítky lidí pod dozorem expertů z Valea a univerzit.
"Pro sesbíraná data se musí udělat takzvaná anotace. Při ní se manuálně označují překážky a software se díky tomu začne učit. Auto pak pozná třeba kamion nebo svodidla. A právě kvůli urychlení tohoto procesu, který je časově náročný, máme projekt i v Ústí nad Labem," popisuje mluvčí společnosti Valeo Gábor Iffland.
Firma kvůli tomu vydala inzerát, že shání brigádníky, kteří se chtějí podílet na budoucnosti motorismu. Hlásit se může kdokoliv, podmínkou je trpělivost a talent pro práci s počítačem.
"Baví mě to, protože je to zajímavá futuristická práce. Děláme na zajímavém projektu a je to lepší než v továrně u pásu," tvrdí student David Flenzr, který patří mezi zkušenější pracovníky. Nyní pomáhá i dalším lidem v ovládnutí složitého softwaru pro učení aut.
Spolu s ostatními sedí v malé místnosti připomínající učebnu informatiky na střední škole. Pracuje se asi 15 kilometrů za Ústím v inovačním centru Nupharo. To má v budoucnu sloužit i jako azyl pro technologické start-upy.
Na obrazovce jednoho z počítačů běží video zachycující jízdu autem. Po chvíli se obraz zastaví a na druhém monitoru se z barevných teček vytvoří objekty. Lze tam rozpoznat strom i další vůz řítící se v protisměru. Brigádník ho označí do rámečku, to samé udělá i se stromem a nastavení potvrdí. Video se zase na chvíli rozběhne a pak náhle zastaví. Opět se musí označit důležité objekty. Editovat takovou 90sekundovou sekvenci může trvat i hodinu a půl. Záleží na míře provozu. Původní plán byl o něco nižší, na data měla stačit zhruba hodina.
"Ano, je to monotónní, ale dává to smysl. Rozhodla jsem se kvůli tomu odejít i z jiné brigády. Nejtěžší je se naučit, co označovat a kdy," popisuje černovlasá studentka geografie Barbora Souchová.
Učit chytrá auta jezdit je pro mladé lidi atraktivní nejen díky novým technologiím. Za hodinu si vydělají i 160 korun. To je i více než dvojnásobek toho, co si v kraji běžně vydělají za brigádu v restauraci či obchodě.
Rozjezd však má dosud také řadu neduhů. "Všechno není úplně hladké. Musí se zlepšit rozdělení práce u brigádníků," míní například šéf Inovačního centra Tomáš Siviček. Stává se tak, že jsou občas některé počítače neobsazené. "Cílem je ukázat firmě Valeo, že dokážeme dělat zajímavé projekty a mohou s námi více spolupracovat," říká Siviček.

Autor: 
Jakub Zelenka
Zdroj: 
Hospodářské noviny