Datum zveřejnění: 
13. 4. 2017

Na dvě stě studentů a dobrovolníků vyhodnocuje záběry ze samořiditelných vozů, které jsou pak potřeba k výrobě nových špičkových technologií. Zkušební vozy by měly jezdit i v ústeckých ulicích.

Auto zastaví na přechodu, aby pustilo čekající chodce, ale na levém sedadle nesedí řidič, vozidlo je totiž řízeno počítačem. Takový obrázek by se v budoucnosti mohl naskytnout lidem v ústeckých ulicích, Ústí totiž směřuje k testovacímu nasazení samořiditelných aut do běžného provozu. Stalo by se tak vůbec prvním městem v Česku, kde by se takové vozy testovaly.
"Jednalo by se o ojedinělý projekt v celé zemi, který má výrazně nadregionální dopad. Inspiraci a zkušenosti můžeme brát ze Švýcarska, kde ve městě Sion testují dva takové minibusy," přiblížila primátorka města Věra Nechybová.
Už příští týden se uskuteční první schůzka zástupců města, Inovačního centra Ústeckého kraje (ICUK) a pozvaných automobilek a firem z oblasti automobilových technologií. Zástupci budou řešit podmínky a technologické možnosti testování samořiditelných aut přímo v ústeckých ulicích. "K jednáním jsme přizvali kupříkladu lidi z Asociace pro elektromobilitu, Škodu, Tatru, Hyundai nebo Siemens a Iveco. Zatím ale nevíme, které společnosti naše pozvání přijmou," řekl Ondřej Klein, mluvčí ICUK, který má projekt na starosti.
Konkrétní podoba testů včetně toho, jak budou jízdy vypadat a jaká auta nakonec budou městské ulice brázdit, bude jasná po těchto jednáních.
"Realizaci projektu vnímám jako obrovskou příležitost pro naše město. Uvítala bych možnost se ve voze řízeném pomocí počítače svézt," sdělila Nechybová.
Snaha vpustit do ústeckého provozu auta řízená počítačem navazuje na projekt, který probíhá pod záštitou ICUK a na kterém s ním spolupracuje ústecká univerzita, děčínská pobočka Českého vysokého učení technického a francouzská firma Valeo. Hlavním úkolem je popisování videozáznamů ze zkušebních jízd samořiditelných vozů, které poskytuje právě francouzská společnost Valeo.
"Aktuálně s popisy (videí) pomáhá okolo dvou set studentů regionálních středních a vysokých škol a dobrovolníků. Následně jsou popsaná videa využívaná k dalšímu vývoji softwaru i hardwaru pro systém autonomního řízení," poznamenal mluvčí inovačního centra Ondřej Klein.

Autor: 
Mirka Salavová
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes