Datum zveřejnění: 
31. 3. 2017

Německo od roku 2019 zpoplatní svoji dálniční síť. Návrh na zavedení mýtného potvrdila Spolková rada. Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried pokládá systém za diskriminační a chce Německo žalovat u Soudního dvora EU. Podle experta Petra Moose z Dopravní fakulty ČVUT jsou stížnosti oprávněné.

Mýtné bude odstupňované podle ekologičnosti vozidla a objemu motoru. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (68 až 676 Kč), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 Kč). Nejdražší roční mýtné bude 130 eur (3513 Kč). Platby se dotknou především zahraničních řidičů. Ti němečtí si částku odečtou ze silniční daně, kterou už nyní musí odvádět. Právě v tom vidí Moos největší problém. "Chápu, že se některé vlády rozhodly protestovat," říká.

V čem je německý mýtný systém podle vás diskriminační a protiprávní?

Pro samotné zavedení mýtného systému bychom snad důvody našli. Diskriminační je ale skutečnost, že německá vláda svým občanům vytváří jiné podmínky pro využití silničních komunikací než obyvatelům jiných zemí. To nemá obdobu. U nás platí podmínky pro všechny stejné a tak by to mělo v Evropské unii být.

Není na místě námitka, že němečtí občané si mýtné zaplatili už v rámci silniční daně?

Tak to nelze brát. Mýtný systém pokrývá provozní náklady. I my platíme daně a naše silnice se z nich staví z větší části než z mýta. Jestli se některé části daňového systému říká silniční daň, nebo jsou náklady pokryty z daní obecných, to už je jiná věc. Systém zkrátka navozuje rozdílné podmínky pro uživatele německých dálnic v rámci Evropské unie. To není dobré.

Mohl by být v něčem německý systém inspirací pro Českou republiku? Například po technické stránce?

Pokud porovnáme náklady a výnosy, systém papírových vinět ještě nepřináší nevýhody proti těm elektronickým. Cestou elektronických vinět se státy nevydávají. Možná v některých technických řešeních by inspirací být mohl, ale po stránce právních vztahů a vztahů k celkovým nákladům to nevidím jako dobrý nápad.

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble se nechal slyšet, že počítá se zápornými výnosy. Jaký smysl tedy zavedení mýtného má, když ne finanční?

Já ten smysl moc nevidím. Spíše se mi to jeví jako neobratné a politické rozhodnutí. Ta zpravidla nebývají vždycky optimální a přinášejí náklady pro občany země, ve kterých jsou instalována. Vždy je dobré se rozhodovat na základě odborníků, expertiz a poctivých analýz.

Platba bude odstupňovaná podle ekologické zátěže vozidla. Ani v tom nevidíte jistou výhodu? Mohlo by to urychlit obnovu vozového parku na německých dálnicích.

To je samozřejmě dobré. Tlačí to na používání ekologických vozidel. To je snad jediný dobrý prvek. Co se týče obnovy vozidel, povede to k tomu, že se bude množit počet starších aut v České republice.

Změní zavedení mýtného chování Čechů jezdících do Německa? Budou dálnice objíždět po neplacených trasách?

Jak znám české řidiče, tak z části si určitě budou vybírat trasy, na nichž ušetří. Ale nějaké dramatické změny v jejich chování asi nelze očekávat.      

Autor: 
Adam Kotrbatý
Zdroj: 
info.cz