Datum zveřejnění: 
26. 3. 2017

Petr PŘEVRÁTIL, moderátor:
Jaro pomalu, ale jistě odkrývá tajemství na silnicích, která se umí postarat i o protrženou pneumatiku. Výtluků na českých cestách je opravdu požehnaně. Kolega Tomáš Ježek odhalil, proč u nás záplaty moc dlouho nevydrží.

Tomáš JEŽEK, redaktor:
Chvíli teplo, pak zima, najednou předjaří a zpět k ladovské zimě. Rychlé střídání teplot je pro tvorbu výtluků naprosto ideální.

Barbora LIŠKOVÁ, mluvčí TSK:
Udržujeme sjízdnost komunikací zejména na páteřních trasách, kdy zaděláváme tyto výtluky speciální kamenitou směsí s asfaltovou emulzí, která se dá aplikovat za studena.

Tomáš JEŽEK, redaktor:
Tu tvoří z 95 procent kamenivo, 5 procent asfaltu a pak kouzelná chemická látka, která všechno drží pohromadě. K rychlému zalátání super. Jen to dlouho nevydrží.

Barbora LIŠKOVÁ, mluvčí TSK:
Pak řádově záleží na zatížení té komunikace, ale řádově se dá počítat měsíce.

Tomáš JEŽEK, redaktor:
A pak se musí lepit znova a po pár měsících zase. A tak pořád dokola.

Petr MONDSCHEIN, předseda České silniční společnosti, ČVUT:
V zahraničí takové technologie už existují, my je vlastně známe nebo víme, že existují. A je jenom otázkou, z jakých důvodů ta dobrá a kvalitní řešení nedokážeme rychle implementovat v České republice.

Tomáš JEŽEK, redaktor:
No, možná právě proto, že jsme v České republice. A naše rozsáhlá a mnohdy nesmyslná byrokracie pokroku brání.

Petr MONDSCHEIN, předseda České silniční společnosti, ČVUT:
Nemáme zajištěn nějaký, řeknu, systém, kdybychom funkční zahraniční technologii u nás dokázali kompletně převzít, aniž bysme museli vždy provést to ověření té funkčnosti v České republice.

Tomáš JEŽEK, redaktor:
Jednoduše řečeno, i když všichni vědí, že to funguje a naši němečtí sousedi to dávno vyzkoušeli a běžně používají, my si musíme už jednou ověřenou věc ověřit ještě jednou. Jenže takové ověřování trvá třeba i pět let.

Petr MONDSCHEIN, předseda České silniční společnosti, ČVUT:
Je to byrokracie.

Tomáš JEŽEK, redaktor:
A nejen to. Je nutné si také říct, že není díra jako díra. Každý výtluk vznikl jiným způsobem a jiným způsobem by se měl také zadělávat, což se většinou neděje.

Petr MONDSCHEIN, předseda České silniční společnosti, ČVUT:
Pak bych si ho měl prohlédnout, zjistit, jestli ještě ten výtluk není doprovázen nějakou sérií trhlin, které budou indikovat, že ta komunikace může nějakým způsobem vertikálně pracovat, že má problémy se svou únosností a podle těchto dalších doprovodných znaků budu vybírat nejvhodnější technologii oprav.

Tomáš JEŽEK, redaktor:
Když se totiž, lidově řečeno, do díry něco plácne, většinou se jen vyhodí peníze a za pár měsíců znovu.      

Zdroj: 
TV Barrandov