Datum zveřejnění: 
24. 3. 2017

Ze zchátralého východního nádraží v Děčíně by v budoucnu mělo vzniknout multifunkční vzdělávací centrum.

Memorandum o partnerství a spolupráci při přípravě projektu podepsali zástupci města, ČVUT, Českých drah a dalších institucí. Multifunkční vzdělávací centrum v budově bývalého nádraží Rakouské severozápadní dráhy by mělo sloužit i pro studenty ČVUT, které má v Děčíně svou pobočku.
Cílem spolupráce je vznik zázemí pro efektivní spojení vzdělávacích, výzkumných a kulturních aktivit doplněných o služby komerčního charakteru v oblasti kongresové a vzdělávací turistiky. "Jsme rádi, že u nás působí fakulty ČVUT Praha. Konkrétně s Fakultou dopravní dlouhodobě spolupracujeme při řešení dopravních situací a hledání nových možností v rozvoji města. Rádi bychom, aby se počty studentů v Děčíně neustále zvyšovaly. Kvalitní zázemí a vědecká pracoviště jejich renomé jistě významně posílí," řekla primátorka Děčína Marie Blažková. Záměr totiž mimo jiné počítá s vytvořením prostor pro děčínské pracoviště Českého vysokého učení technického v Praze – fakulty dopravní, včetně studentských kolejí a s realizací technického parku pro studenty s laboratorním a simulačním vybavením, s možností využití i pro vzdělávání podnikatelské sféry.
Multifunkční centrum by mělo sloužit i jako místo pracovních setkávání studentů vysokých a středních škol, včetně partnerů z blízkého Německa a dalších zemí. "Rozvoj a inovace, které město potřebuje, se neobejdou bez kvalitních a vzdělaných lidí. Ty přitáhne právě takové zázemí, které plánujeme vybudovat v budově bývalého východního nádraží," řekl vedoucí děčínského pracoviště fakulty dopravní Ondřej Smíšek. Historii budovy plánují zúčastněné organizace připomenout výstavní expozicí.
Areál východního děčínského nádraží byl budován v letech 1870–1874 společností Rakouská severozápadní dráha ve velmi výpravném imperiálním architektonickém stylu. Nádraží v Děčíně bylo součástí velkého evropského dopravního projektu. Společnost vlastnila i flotilu nákladních plavidel na Labi a zajišťovala spojení s přístavem Hamburk a železnicí do Prahy a Vídně. V Praze měla budova téměř identické dvojče v nádraží Praha-Těšnov zbořené v roce 1985.       

Autor: 
Aleš Pelikán
Zdroj: 
Právo