Datum zveřejnění: 
18. 3. 2017

Rychleji na tuzemských dálnicích přibývají kamiony než osobní auta, ukazují nové statistiky.

Pokud se vám při jízdě po dálnici zdá, že je na ní čím dál tím větší provoz, nejde jen o subjektivní pocit. Doprava na tuzemských dopravních tepnách vzrostla za posledních šest let v průměru o více než třetinu, na některých úsecích se téměř zdvojnásobila.
Ukazují to první výsledky sčítání dopravy, které provádělo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po šestileté pauze. Státní organizace porovnala loňská data s těmi z roku 2010, kdy byla ekonomická krize a provoz menší. Nárůst dopravy navíc potvrdily další údaje, například z provozu mýtných bran nebo spotřeby pohonných hmot.
ŘSD zatím zveřejnilo údaje pouze za dálnice. Na stejných úsecích provoz osobních aut stoupl v průměru o 29 procent, v případě nákladních vozidel o více než 36 procent.
"Jsou to důležitá data pro dopravní plánování. Nejen pro samotnou stavbu dálnic, ale i pro četnost oprav," vysvětluje dopravní expert Petr Moos z Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze. Podobná měření by podle něj měla být častější, aby reagovala například na rozdílný hospodářský vývoj regionů.
Nejzatíženějším dálničním úsekem v Česku je stále začátek dálnice D1 ze Spořilova do Chodova, kde denně v obou směrech projede téměř sto tisíc aut. Provoz na tomto místě během šesti let narostl o 12 procent, přestože po tomto úseku nejezdí kvůli odklonu nákladní dopravy na Pražský okruh tolik nákladních vozů jako v minulosti.       

Autor: 
Jan Sůra
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes