Datum zveřejnění: 
14. 3. 2017

Vedení metropole plánuje, jak bojovat se smogem. Opět tak otvírá otázku, zda zakázat neekolgickým autům vjezd do širšího centra.

"Do středu města jen s vozidly "vlídnými" k ovzduší. Je to jedno z řešení, o němž nyní přemýšlejí pražští radní s ohledem na boj proti smogové situaci, kterou město zažilo letos v zimě. Jak by případně nízkoemisní zóny v Praze fungovaly zda jen za smogu, či celoročně a jakou by zóna měla hranici, zatím není jasné. V dubnu by měl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) uspořádat setkání se zástupci městských částí, na němž by společně probrali budoucnost nízkoemisní zóny.

"Už uplynula určitá doba od chvíle, kdy jsme s tímto řešením přišli naposledy. Chceme proto probrat tuto možnost i s městskými částmi, které dříve byly proti," uvádí Dolínek. Už jednou v tomto volebním období tuto možnost magistrát zvažoval, některé radnice totiž postrádaly objízdné trasy zóny.
Jedním z nich byla Praha 6. Kromě nedostatku objízdných tras byly za nesouhlasem další dvě okolnosti. "Studie ČVUT říká, že pokud ohledně pohybu v zóně udělíme výjimku všem rezidentům, nemusíme to zavádět, protože to nepřinese požadovaný efekt. Nedat výjimku rezidentům je naopak drsné opatření," říká Petra Kolínská (Zelení), bývalá radní šestky pro dopravu a nynější náměstkyně primátorky.      

Dalším důvodem proti zavedení nízkoemisní zóny jsou pak příklady z Dánska, Rakouska či Německa. "Ani u disciplinovaných Němců nebyl vliv příliš velký," dodává Kolínská s tím, že to však neznamená, že by Zelení byli proti tomuto opatření.
Existují však i účinnější způsoby, jako je třeba zavést mýto pro vjezd do centra města. V současnosti Praha zvažuje všechny možnosti. Do září by pak měl být hotový regulační plán. Ten navrhne, jak by mělo město postupovat při smogové situaci.

Autor: 
Benedikt Lederer
Zdroj: 
prazsky.denik.cz