Datum zveřejnění: 
14. 3. 2017

Nové lokomotivy by měly v prosinci mezi Prahou a Hamburkem nahradit lokomotivy plzeňské Škody Transportation. První dvě kola tendru v hodnotě více než jedné miliardy korun firma zrušila, protože dobře nepopsala zadání, nyní běží třetí pokus. Nákup nových lokomotiv by přišel na zhruba stejné peníze jako desetiletý pronájem.      

Favority tendru, jehož cena by se podle Krejčíka měla pohybovat kolem 1,2 miliardy korun, budou podle expertů nejspíše lokomotivy německé firmy Siemens, případně kanadské společnosti Bombardier, která má pobočku v České Lípě.

Odborníci však připomínají, že za obdobnou sumu lze koupit deset nových lokomotiv, které vydrží ne pouhých deset, ale třicet let. "Dlouhodobě by bylo určitě výhodnější lokomotivy nakoupit, byla by to i jiná vize té firmy. Pronájem je výhodnější v krátkodobém horizontu. Nejspíš jde o to, že nemají hotovost, ve hře je asi i obava, co by s těmi lokomotivami dělali, kdyby o ten obchod přišli," uvedl profesor Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice Václav Cempírek.

Podle Víta Janoše z Fakulty dopravy pražského ČVUT by však s uplatněním moderních lokomotiv na českých tratích nebyl problém. "Lokomotivy, které tu jezdí jsou zastaralé, nové by dráhy mohly ihned nasadit. Jenže oni zřejmě preferovali pronájem i kvůli rychlosti, výroba nových nějakou dobu trvá a oni netušili, že ten výběr zabere takový čas," řekl.
Podle zástupce Českých drah může být pronájem výhodný zejména kvůli servisu strojů, který má být v ceně. "Je to i s údržbou, která může dělat třetinu až polovinu ceny, jsou tam i velké garanční opravy po určitém počtu kilometrů. Otázka ale samozřejmě je, kolik bude konečná vysoutěžená cena. Ve hře je ale také možnost koupě, až bude jasná cena, generální ředitelství drah se rozhodne, zda nebude nakonec přece jen výhodnější si lokomotivy koupit," uvedl Krejčík.       

Autor: 
Martin Biben
Zdroj: 
iHNed.cz