Datum zveřejnění: 
6. 3. 2017

Matematicko-fyzikální fakulta Univerzity Karlovy sdílela zprávu pojednávající o studii v časopise Science, na níž se podíleli dva její vědci (Matej Moravčíka Martin Schmid) spolu s Viliamem Lisým z ČVUT v Praze a dalšími informatiky z kanadské Alberty. Jejich program umí porážet profesionální pokerové hráče!
Program DeepStack (alias "Hluboký paklík") dokáže v jedné z mnoha verzí pokeru, v dvouhráčové hře Texas Hold’em, hledat v každém kole optimální variantu, a dokonce využívat jakési "intuice", kterou si natrénoval na milionech partií. Oproti šachům, jež mají vysoký, byť omezený počet známých tahů, musí pracovat s neúplnou informací – neví vše, každý hráč zná něco jiného, má své zvyky, riskuje, blafuje v sázkách a tak dále.
Pro umělou inteligenci s "neuronovou sítí", která se takto dobře rozhoduje z neúplných dat, se rýsuje využití i v reálném světě: v ekonomii, v aukcích, v kyberbezpečnosti. Je o tom přesvědčen Michael Bowling, lídr výzkumné skupiny a jeden z deseti autorů. Jeho jméno se v LN objevilo už loni v září, když Michal Pěchouček představoval vznik střediska ČVUT s názvem Artificial Intelligence Center (AIC). V článku Šlechtíme v Praze umělou inteligenci mluvil o Bowlingově týmu jako o jednom z nejlepších na světě v takzvané teorii her a dodával, že Lisý zvažuje návrat... On i oba "matfyzáci" teď mají v superprestižním magazínu u studie zapsánu dvojí afiliaci: příslušnost k univerzitám v Albertě i v Praze.
O milníku v souboji algoritmů s lidskými hráči referoval i konkurenční Nature, druhý z elitního páru časopisů: "Poker je zatím poslední hrou, již si podmanila umělá inteligence. A ne jednou, nýbrž dvakrát – hned dvěma boty vyvinutými nezávislými týmy. Prvním byl (loni) v prosinci DeepStack, na němž se podíleli počítačoví vědci z Albertské univerzity spolu s kolegy z Univerzity Karlovy a Českého vysokého učení technického v Praze. Měsíc poté to dokázal program Libratus týmu z Carnegieho-Mellonovy univerzity," píše. Poté, kdy počítač Deep Blue od IBM porazil před dvaceti lety Garryho Kasparova a program AlphaGo společnosti DeepMind (odnože Googlu) loni i nejlepší hráče asijské hry go, je otázkou, co přijde dál.
Vědci se asi zaměří na méně předvídatelný tří- a vícehráčový poker (Kanaďané a Češi už na něj svůj program i vyzkoušeli) anebo nechají software hrát bez znalosti pravidel, aby si je sám musel najít a osvojit. Ve světě "ajťáků" stojí za připomenutí i jeden historik. A sice Johan Huizinga, který ve své knížce Homo ludens (1938, česky 2000) tvrdil, že člověk rozvíjel své schopnosti hraním; že se rozumné lidstvo zrodilo právě ze hry... Platí to i pro stroje?
  

Autor: 
MARTIN RYCHLÍK
Zdroj: 
Lidové noviny