Datum zveřejnění: 
6. 3. 2017

Čeští vědci dosáhli zásadního úspěchu na poli umělé inteligence.

Počítačové programy porazily už šachisty či hráče dámy. Populární karetní hra poker, je ale jiná než ostatní hry, ve kterých se počítač utkal s člověkem. Obehrát profesionála v pokeru byl ale pro počítač oříšek. "Poker byl velkou výzvou pro umělou inteligenci," říká Michael Bowling, profesor z kanadské univerzity v Albertě. Právě on spolu s vědci z Univerzity Karlovy a ČVUT v Praze se na vývoji algoritmu podílel.
Čím je tedy poker jiný než například šachy? "Je to typická hra s neúplnou informací, ve které hráči během hry nemají stejnou informaci a pohled na hru," popisuje Bowling program, který dokáže například i blufovat. Tedy zvítězit, i přesto, že má horší karty než soupeř.
Algoritmus DeepStacku, tak se program jmenuje, je přelomový, také protože umožňuje vypočítat vhodnou strategii pro situaci v pokeru až v momentě, kdy situace nastane, tedy bez nutnosti uvažovat o úplně celé hře předem naráz, což byl doteď převládající přístup. Tato zásadní změna principů řešení byla umožněna mimo jiné rozvojem strojového učení pomocí hlubokých neuronových sítí. Tato síť v případě DeepStacku vyhodnocuje jednotlivé pokerové situace, a jde tedy o jistou formu intuice, kterou algoritmus využívá pro správná rozhodnutí. "Podobně jako v případě člověka, musí i DeepStack svoji intuici trénovat hraním mnoha pokerových partií. Naše síť v průběhu učení viděla miliony her," říká Matěj Moravčík z Katedry aplikované matematiky Matematicko-fyzikální fakulty UK. DeepStack hrál proti skupině profesionálních hráčů pokeru v prosinci 2016. Třicet tři hráčů vybraných Mezinárodní federací pokeru pocházelo ze sedmnácti států. Každý hráč měl možnost hrát tři tisíce her během čtyř týdnů. DeepStack tyto hráče v průměru porazil s obrovskou převahou.       
 

Zdroj: 
Metro