Datum zveřejnění: 
2. 3. 2017

Umělá inteligence blafuje a umí na člověka připravit léčku. Má něco, čemu lze říkat intuice a díky ní dokáže porazit nejlepší světové hráče pokeru. Zpráva o tomto přelomu, který se dle některých odborníků neměl umělé inteligenci nikdy podařit, vzbudila po světě rozruch. Ještě více potěšující zprávou pro českou vědu je, že za programem stojí i tři čeští vědci.

Využití umělé inteligence se schopností blafovat je veliké. Podobný program, který porazil pokerové hráče, by mohl vyjednávat různé dohody, od ubytování v hotelu po miliardové kontrakty. Využití by našel i v medicíně a další dlouhé řadě jiných oborů.

Mezi autory programu DeepStack jsou Martin Schmid a Matěj Moravčík z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Třetím členem českého týmu je Villiam Lisý z Centra umělé inteligence na ČVUT. "Na Albertské univezitě v Kanadě program rok připravovalo 10 lidí," říká Viliam Lisý. "Tři z nich byli z českých univerzit. O podílu jejich práce svědčí i to, že kybernetikové z matematicko-fyzikální fakulty jsou v citacích uvádění na prvních místech." Ve čtvrtek zamířil článek českých vědců i do jedné z nejprestižnějších světových publikací Science.


Hra s neúplnou informací

Poker představuje hru, která - na rozdíl od šachů - není jen o kombinačních schopnostech a paměti, ale do značné míry také o intuici, psychologii a štěstí. Nevypočitatelnost výsledků prohlubuje i významná role náhody zabudovaná v pravidlech.

Odborníci o pokeru mluví jako o hře s nekompletními informacemi, ve které hráči během hry nemají k dispozici stejné informace a stejný pohled na hru, protože část karet zůstane až do konce skrytá. To je důvod, proč se počítači podařilo nad lidským velmistrem (Garry Kasparovem) zvítězit už roku 1997, zatímco poker představoval mnohem obtížnější výzvu a někteří odborníci dokonce věřili, že vítězství stroje nad člověkem v této hře není možné.

"Algoritmus DeepStacku je přelomový, protože se nám podařilo přenést myšlenky, které byly klíčové ve hrách s úplnou informací, do světa her s neúplnou informací," uvádí Martin Schmid. "Dosud nebylo jasné, zda je podobný přístup vůbec možný."      

      

 

Autor: 
Jan A. Novák
Zdroj: 
aktualne.cz