Datum zveřejnění: 
26. 2. 2017

Po jakých trasách metra se pohybuje nejvíce lidí? Odkud přicestovali návštěvníci festivalu nebo na kterém úseku silnice stojí auta v zácpě? Odpověď na všechny tři otázky umí dát "velká data" operátorů. Nejrůznější instituce i soukromé firmy si na ně brousí zuby. Co všechno se dozví díky mobilním telefonům? A jak moc lidem vadí na sebe informace "prozradit"?

"Kolem nás se vyskytuje velké množství dat, které se snaží různé strany využívat," popisuje Petr Mazouch z katedry ekonomické statistiky Vysoké školy ekonomické. Data, která mají k dispozici mobilní operátoři, jsou přímo zlatým dolem: pro ně samotné i firmy a instituce, které je od nich odkoupí. Všechny strany se proto v poslední době snaží přijít na další způsoby, jak je využít. A učí se to i ty české.

Základní princip spočívá v tom, že operátor získává takzvaná signalizační data z mobilní sítě. Operátor zná polohu telefonního čísla v aktuálním čase, tedy to, kde se zrovna se svým mobilem v kapse nacházíte. "Jak se pohybujete, tak se přihlašujete na různé vysílače. Já z toho samozřejmě nezjistím, co děláte a s kým, ale vím, v jakém okamžiku jste na jaké stanici zalogovaní," vysvětluje Mazouch. Takových záznamů jsou v síti miliardy. "Když vezmete tyto údaje, tak dokážete mapovat pohyby obyvatelstva," popisuje. Vše je přísně anonymizováno, takže by se nikdo neměl dozvědět informace o jednotlivci. "Jinak ale míra detailu záleží na tom, kolik zaplatíte," říká Mazouch.

Data se navíc dají propojit třeba s údaji z Českého statistického úřadu nebo s mapami. VŠE společně s VŠB-UT Ostrava a ČVUT v Praze zjistila třeba to, že za denními rutinami vyjíždí 80 procent populace, zatímco sčítání lidí, bytů a domů deklaruje pouze 20 procent. Jenže využití se najde i v čistě komerční sféře. Příkladem je obří akce – třeba festival, kam se sjede velké množství lidí. Kapacita běžných vysílačů by nestačila, a tak operátoři přidají další. Přesně pak dokáží určit, kolik lidí na akci přijelo a odkud, jak se na místě pohybovali a tak dále.      

Data by se přitom podle Mazoucha dala využít i v mnoha další případech, kde dnes přetrvávají zastaralé metody. Učebnicovou ukázkou je měření provozu v pražském metru. "Dodnes to probíhá tak, že lidé dostanou lístek, který v cílové stanici vhodí do krabice. Přitom by bylo možné využít data z mobilních telefonů, které má každý v kapse. Tím bychom mohli konkrétně říct, odkud kam lidé jezdí," říká Mazouch.      

Autor: 
Markéta Žižková
Zdroj: 
info.cz