Datum zveřejnění: 
26. 2. 2017

Nora FRIDRICHOVÁ, moderátorka:
Královna věd nebo strašák, kvůli kterému většina maturantů vyletí od zkoušky? Ministryně školství Kateřina Valachová ve vládě prosadila, že za 4, respektive 5 let bude většina středoškoláků povinně maturovat z matematiky. Vyjma studentů uměleckých, zdravotnických a sociálních oborů. Je to správně, nebo ne? Jan Novák se zeptal 2 špičkových matematiků.     

 
Jan NOVÁK, redaktor:
Povinná maturita z matematiky. Ano nebo ne?

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Já jsem pro to, aby spíš ano.

Jan NOVÁK, redaktor:
Docentka Alena Šolcová. Specializuje se na aplikovanou matematiku. Přednáší logiku a historii matematiky na ČVUT. Astronomové na její počest pojmenovali planetku.
Povinná maturita z matematiky. Ano nebo ne?

prof. RNDr. Milan HEJNÝ, CSc.; specialista na didaktiku matematiky; autor knih a vědeckých publikací:
No, já nejsem příznivcem této myšlenky. Nedomnívám se, že to, co si lidé od ní slibují, se naplní.

Jan NOVÁK, redaktor:
Profesor Milan Hejný, specializuje se na didaktiku matematiky. Je autorem 13 knih a více než 270 vědeckých publikací. Hejného metoda se vyučuje asi na pětině českých základních škol. 2 brilantní matematici a 2 rozdílné pohledy.

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Maturita z matematika by měla být shrnutím toho, co se naučili. Říkají mi naši studenti bakaláři, že to bylo užitečné, že podstoupili maturitu, že si zopakovali to, co už dávno zapomněli, anebo to, co se vůbec nechtěli učit.

prof. RNDr. Milan HEJNÝ, CSc.; specialista na didaktiku matematiky; autor knih a vědeckých publikací:
Povinná maturita z matematiky bude orientovat učitele k tomu, aby žáky drilovali k výkonu, který se u té maturity požaduje. Zatímco podle mého soudu bychom měli být napřeni k tomu, aby se v dětech rozvíjely schopnosti. A to nejenom matematické schopnosti, i schopnost komunikovat, schopnost spolupracovat v týmu.

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Maturita z matematiky je užitečná nejen pro specialisty, nejen pro studenty exaktních oborů nebo technických oborů. Ale i pro studenty humanitních oborů a jiných dalších praktických profesí. Protože způsoby myšlení, ty jsou potřebné v každé společenské činnosti.

prof. RNDr. Milan HEJNÝ, CSc.; specialista na didaktiku matematiky; autor knih a vědeckých publikací:
Když hodnotíme výkony dětí a mladých lidí, tak se mnohdy silně pleteme. Když si vezmete, Neckář nebyl přijat na herectví pro nenadání. A on pak dostane jednu z největších cen.¨Tak jak to umíme hodnotit? My to neumíme hodnotit. A to, co hodnotíme, je jakýsi povrch.

Jan NOVÁK, redaktor:
Povinně maturovat z matematiky by mělo více než 80 % žáků. Co se změní? A změní se vůbec něco?

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Povinná maturita z matematiky přinese tomu oboru jistou vážnost, že na školy budou přijímáni kvalifikovaní učitelé, kteří budou mít podporu.

prof. RNDr. Milan HEJNÝ, CSc.; specialista na didaktiku matematiky; autor knih a vědeckých publikací:
Ten vztah žáků k matematice dnes je špatný. A nedělám si iluze, že se zlepší. Spíš bych řekl, že se zhorší.

Jan NOVÁK, redaktor:
Mají vůbec studenti šanci matematice porozumět? A jak kvalitní je její výuka na českých středních školách? Oba matematici se shodují na jednom. Vše začíná a končí u učitele.

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Samozřejmě bych byla ráda, kdyby, kdyby v základních školách už se rozvíjela schopnost tvořivého myšlení. Schopnost řešení úloh. Nikoliv jenom rutinní počty. A to samozřejmě záleží na kvalitě učitelů.

prof. RNDr. Milan HEJNÝ, CSc.; specialista na didaktiku matematiky; autor knih a vědeckých publikací:
Mezi těmi učiteli, to dnes už dobře víme, jsou tací, kteří jsou spokojení s jakýmsi tím tradičním řemeslným učením. Ale jsou tací, kteří by chtěli lépe učit, než učí teď. Chtěli by něco víc dát těm dětem. Tyto učitele je nutné nejdřív identifikovat a pak maximálně podporovat.

Jan NOVÁK, redaktor:
A co si budoucí maturanti možná dají na šerpu? Matematika je odpovědí na naše životní otázky? Anebo spíš učíme se hodně pro školu a málo pro život?

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Je potřeba, aby si určitá část společnosti zvykla na to, že maturitní zkouška je zkouška od slova zkusiti. A že nemusí všichni být úspěšní na první pokus. Nebo i na další pokusy.

prof. RNDr. Milan HEJNÝ, CSc.; specialista na didaktiku matematiky; autor knih a vědeckých publikací:
My tady nastavujeme jakási pravidla. A domníváme se, že ta pravidla ukáží to, co ten člověk bude v životě v budoucnu schopen dosáhnout. Já nevěřím v to, že toto naše hodnocení je nějak moc relevantní.

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Když si na to zvyknou a stane se, že 1/3 studentů u maturitní zkoušky neprojde, tak to bude, myslím, jedině zdravé. A prospěje to úrovni maturity.

prof. RNDr. Milan HEJNÝ, CSc.; specialista na didaktiku matematiky; autor knih a vědeckých publikací:
My dospělí se domníváme, že to, co víme, jsme se naučili ve škole. Ale to je omyl. Daleko víc toho, co víme, nás naučil život.

doc. RNDr. Alena ŠOLCOVÁ, Ph.D.; specialistka na aplikovanou matematiku:
Matematika, to je dobrodružství objevu.      

Zdroj: 
ČT 1