Datum zveřejnění: 
24. 2. 2017

Můžeme se tomu zasmát, ale spousta rodičů nám jistě dá (ač nerada) zapravdu. Vzdělávací dostihy dnes startují kolikrát dřív, než se vaše dítě zbaví plenky. Znáte to možná taky. Vaše dítě se sotva přebatolilo přes obývák, a vy už čtete, že pokud v jednom roce neabsolvuje pět zájmových kroužků týdně, dozajista mentálně zakrní.

A co teprve školka! Tam už se přece rozhoduje o budoucnosti! Měla by tedy být skvělá, inovativní, chytrá… Jenže ouha. Co je to vlastně chytrá školka? Je to školka, kde vaše prtě od rána do odpoledne absolvuje jeden kroužek za druhým, víc než rodným jazykem mluví těmi ostatními a ve čtyřech letech má rozvrh naplánovaný takřka na minuty?

Nemyslíme si. Není nutné mít doma tříletého matematika, angličtináře ani vrcholového sportovce. My ve Forbesu si myslíme, že malé děti by si měly především hrát, a pokud se někde v předškolním věku s ostatními dětmi vzdělávají, mělo by to být v podnětném, chytrém a zároveň zábavném prostředí. Jenže když se řekne chytrá školka, protočí se mnoha rodičům panenky.

Nabídka soukromých zařízení pro předškoláky je v Česku bohatá, ovšem jejich zřizovatelé mnohdy počítají i s bohatým kontem rodičů svých frekventantů. Nemluvě o tom, že soukromá ještě zdaleka neznamená vždy kvalitní. Podívali jsme se proto na pár školek, soukromých i veřejných, v Praze i mimo ni, které jsou ověřené dobrou zkušeností lidí, které znáte z Forbesu, i našich čtenářů. A nebojte, statisíce vás tu školní rok stát nebude.

Lvíčata na ČVUT, Praha

Teď to vypadá, že si úplně protiřečíme. Jenže školka zřízená původně pro studenty, zaměstnance a alumni ČVUT v Praze má stále lepší reputaci a rodiče se sem s dětmi sjíždějí zdaleka. Nebojte, že by tu vaše dítě nutili šprtat integrály dřív, než si bude samo schopné umýt ruce. Naopak. Univerzitní mateřská školka Lvíčata je otevřená dětem od 2,5 do 7 let, které se ve smíšených skupinách podle věku učí základním dovednostem, sebeobsluze, adaptaci ve skupině a samostatné komunikaci. Zvolené činnosti tu však ve větší míře podněcují přirozenou zvídavost dětí, rozvíjejí logický úsudek, k vytváření vlastních myšlenek, shrnutí, vyvozování závěrů a jejich prezentaci. Děti se zábavnou formou vhodnou k jejich věku ale učí i základům přírodních věd, zkoušejí jednoduché pokusy, sledují třeba měnící se kalendář, proměny přírody i české tradice. Na školku navazuje při ČVUT i ceněná základní škola.

Autor: 
Irena Cápová
Zdroj: 
forbes.cz