Datum zveřejnění: 
9. 2. 2017

Studium vědy a techniky se pro nadané dívky hodí stejně jako pro nadané chlapce. Zapomeňte proto na stereotypy a přijďte se na technické fakulty podívat a nebojte se přihlásit, vzkazují české technické univerzity studentkám středních škol.

Přestože mají mnohé středoškolačky v matematice, fyzice nebo chemii lepší výsledky než jejich spolužáci, na technické obory se nehlásí. Mnoho z nich zkusí raději ekonomku nebo učitelství či lékařství. Podle evropského výzkumu, na kterém se podílelo i Centrum SIX VUT, je důvodem malého počtu dívek a žen v technických oborech to, že se studia obávají.

Dalším problémem je podle mnohých i styl výuky matematiky, chemie a fyziky na středních školách. „Už děti musí pochopit, že to není otrava, ale že věda je krásná. Myslím, že biologii se to podařilo. Hodně mě mrzí, že většina dívek vidí fyziku jako nudnou a zbytečně těžkou. Střední školy v dnešní době ani nenastíní, co všechno lze ve vědě dělat, jak to funguje. Alespoň taková je má zkušenost,“ říká Karolína Osičková, studentka Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI) ČVUT. Podle ní si málokterá středoškolačka dovede představit svůj život jako vědkyně, protože ani netuší, jak vlastně život vědce vypadá.

Vysoké učení technické v Brně i České vysoké učení technické v Praze se snaží proti genderovým stereotypům ve vědě bojovat nejrůznějšími prostředky. Vysoké školy nedokážou samozřejmě změnit to, jak se ke studentkám středních škol chovají učitelé matematiky, fyziky a chemie. Namísto toho ale nabízejí zájemkyním o studium dny otevřených dveří, oslovují je soutěžemi, kampaněmi a představují své úspěšné studentky i absolventky. Velkým lákadlem technických oborů je pak výborné pracovní uplatnění a jeho odpovídající finanční ohodnocení.

Na opačném pólu je Fakulta jaderná a fyzikálního inženýrství ČVUT, ta se může chlubit poměrně solidním zastoupením žen - studentky tvoří skoro třetinu všech studujících. Fakulta ale neusnula na vavřínech a stále se snaží lákat nové talentované studentky ze středních škol.

Pracovní nabídky i firemní školky

Studentky ale naráží na obavy žen kvůli vědě - problémy s pracovním uplatněním a potíže se slaďováním pracovního a osobního života. Hlavní problém je s podporou během mateřství, aby se ženy mohly do vědy po rodičovských povinnostech vracet, případně aby mohly zůstat v kontaktu se svým výzkumným týmem během mateřských povinností.

Naše fakulta preferuje individuální přístup a umí ho vytvořit. Při vědecké práci je u nás možnost zkrácených úvazků, ženy mohou zůstat v kontaktu s vědou i v době, kdy je nutné rozdělit čas mezi práci a rodinu. Jsme součástí ČVUT, při níž funguje Univerzitní základní škola a mateřská škola Lvíčata pro děti zaměstnanců,“ líčí Igor Jex, děkan Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské.

 

 

 

Zdroj: 
zpravy.iDNES.cz