Na Fakultě elektrotechnické (FEL) pražského ČVUT mohou studenti "naposlouchat" přednášku ještě předtím, než se uskuteční. Třeba z videozáznamu z předchozích let v pohodlí domova. Přímo na přednášce pak už vědí, co chtějí dovysvětlit nebo která část je obzvlášť zajímá. Samotnou výuku doprovází práce v laboratořích vybavených moderní technikou a profesionálním softwarem i řada exkurzí, například do Protonového centra v Praze.
Vysoké školy v Česku se rychle modernizují. Běžná je výuka na tabletech, ale především školy stále více spolupracují s firmami na konkrétních projektech. Například na zmíněné FEL ČVUT v Praze roční objem kontraktů pořád roste – vloni už činil 70 milionů korun. Firmy si přímo u školy výzkum a vývoj objednávají. Semestrální projekty a bakalářské a diplomové práce už na mnoha fakultách nekončí v šuplíku, ale jsou součástí projektů, na nichž studenti spolupracují s firmami.
Je libo specialistu? Dodáme
Jak se mění podmínky na pracovním trhu, snaží se i vysoké školy přizpůsobovat svou výuku potřebám trhu práce. Například na Fakultě strojní ČVUT v Praze je od akademického roku 2016/2017 možné studovat magisterský program Průmysl 4.0, který odpovídá celosvětové výzvě Industry 4.0 a souvisí s moderními průmyslovými trendy využívajícími internet věcí (IoT). "V tomto programu se studenti připravují na zavádění zásadních změn v průmyslu a celé ekonomice, kdy do výroby více zasáhnou informační technologie a systémy umělé inteligence," popisuje proděkan fakulty Jan Řezníček.
Firmy samy začaly zjišťovat, že bez rozvíjení spolupráce s vysokými školami budou jen těžko získávat kvalitní mladé odborníky. "Proto se stále více propojují potřeby firem s nabízenými obory a tématy bakalářských a diplomových prací na naší fakultě. Úzce třeba spolupracujeme se Skupinou ČEZ na výchově mladých odborníků pro jaderný průmysl, katedra dozimetrie a aplikace ionizujícího záření se podílí na výzkumu v oblasti nukleární medicíny," shrnuje Eva Prostějovská, referentka z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze.