Datum zveřejnění: 
16. 12. 2016

Zítra skončí jedna etapa dálnice D8, ta stavební. Trvala víc než 30 let. Poslední úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku propojí Prahu s německými Drážďany, častou cílovou destinací Čechů. Cestu sice za podmínek, kdy je objízdná trasa bez problémů průjezdná, zkrátí jen o 10minut, řidiči jich ale pravděpodobně ušetří desítky. "Zejména ve špičkách se stává, že se na objízdných trasách tvoří dlouhé kolony, takže úspora času bude desítky minut. Navíc bude cesta po dálnici také kratší," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.      

Stavbu kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ten uvedl, že za zpoždění posledního úseku může podcenění příprav stavby, vedení dálnice přes nestabilní území i pomalá sanace sesuvu. Navíc NKÚ přepočítal náklady. Ještě v roce 2004 ministerstvo dopravy plánovalo, že jeden kilometr dálnice bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun. O čtyři roky později tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů.
A podle posudku Českého vysokého učení technického v Praze Česko tratí každý rok, kdy dálnice není v provozu, 680 milionů korun.
Přímá cesta mezi českou a saskou metropolí se plánovala už v roce 1938. Počítalo se s ní i během komunistického režimu už v 50. letech. Stavět se ale začala až v roce 1984. První úsek se otevřel v roce 1990 a se stavbou posledního se začalo v roce 2007. Celkem má 92 kilometrů.      
 

Autor: 
ELIŠKA NOVÁ
Zdroj: 
Lidové noviny