Datum zveřejnění: 
14. 12. 2016

Richard SAMKO, redaktor:
Britská studie uvádí, že snížením rychlosti na 30 kilometrů v hodině se emise oxidů dusíku a oxidu uhličitého zvýší až o 60%.
Podíl pevných rakovinotvorných částic je o polovinu vyšší.
V Sokolovské ulici, kde jsou čtyři takzvané retardéry, jsme provedli orientační test.

Michal VOJTÍŠEK, Centrum vozidel udržitelné mobility ČVUT:
30, 40 tisíc, teď je to nějakých 60, 70, takže ta auta před námi
dost vyprodukují.

Richard SAMKO, redaktor:
Městský průměr přitom uvádí hodnotu 7 000 pevných částic na metr krychlový vzduchu. Hodnoty našeho orientačního měření jsou až desetkrát vyšší.

Michal VOJTÍŠEK, Centrum vozidel udržitelné mobility ČVUT:
To jsou malé částice, které se vám ukládají v plicních sklípcích a pronikají do krevního oběhu.

Richard SAMKO, redaktor:
Hodnoty škodlivin v ovzduší se neměřili jenom v Sokolovské ulici, potom jsme se přemístili do Českomoravské, tady žádné retardéry nejsou a jezdí se tam ve dvou jízdních pruzích v každém směru. Přestože tady aut jezdí víc, hodnoty tak vysoké nejsou.

Michal VOJTÍŠEK, Centrum vozidel udržitelné mobility ČVUT:
Teď to měří něco kolem 40 000. Ono prší, různě se točí vítr, ale plynulá jízda vede k nižším emisím částic.


 

Zdroj: 
ČT 1