Datum zveřejnění: 
9. 11. 2016

Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:

 Antimonopolní úřad zahájil v Třebíči správní řízení kvůli výběru nového provozovatele autobusové dopravy. Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže se podobně jako kritikům tendru nelíbí jedna z podmínek, která mohla být diskriminační. Město kvůli tomu ale už uzavřenou smlouvu v celkovém objemu skoro půl miliardy korun vypovídat nebude.      
A k detailům tendrů teď s dopravním expertem Zdeňkem Říhou z Fakulty dopravní ČVUT v Praze.

Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Nepřestřelila Třebíč při stanovení těch zadávacích podmínek, když je tedy dopravce chtěl splnit, tak je logicky musel nějakým způsobem promítnout i do té ceny?

Zdeněk ŘÍHA, Fakulta dopravní ČVUT:
Ono má ta celá věc dvě části. První je to, jak budou nastaveny podmínky. Samozřejmě každá radnice si může navolit takovou kvalitu, jakou požaduje. Jiná věc je potom, jestli tam teda nebyly podmínky, které vyloučily jiné dopravce a v téhle souvislosti je možné říci, že potom je otázka toho, do jaké míry má Třebíč být spokojená s výběrovým řízením, kterého se vlastně účastní jediný dopravce, neboť ta soutěž v podstatě situuje tržní prostředí a potom s jedním nabízejícím těžko to může být nějaká zpětná vazba pro město, jestli ta cena 64 korun, která byla vysoutěžena, je ta správná.

Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Ono už reportáž naznačila, že právě ta zmiňovaná podmínka tendru mohla být diskriminační, alespoň podle některých konkurentů. Zastřešené stání pro autobusy, to je podle vás něco, co třeba mohli mít konkurenti problém splnit? Je to nadstandardní pro ČVUT?

Zdeněk ŘÍHA, Fakulta dopravní ČVUT:
Neumím se vyjádřit přímo k podmínkám v Třebíči a podmínkám dopravců, které tam jsou, ale nemyslím si, že to je nutná podmínka, která musí v takovém výběrovém řízení být.

Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
A co se týče těch podmínek, které byly nastavené v zadávacím řízení, maximální pětileté stáří autobusů, wifi připojení a USB nabíjení telefonů v každém voze, platby kartou... To je také nadstandardní?

Zdeněk ŘÍHA, Fakulta dopravní ČVUT:
Já bych to definoval jako nadstandardní kvalitu. Spíš bych řekl, že to je otázka pro voliče v Třebíči, jestli s něčím takovým jsou spokojeni nebo nejsou. Neumím to říct, ani to neumím přesně kvantifikovat do těch nákladů.

Veronika KUBÍČKOVÁ, moderátorka:
Takže nedá se podle vás přesně určit, objektivně, jestli třeba právě tyto požadavky mohly tu cenu ...

Zdeněk ŘÍHA, Fakulta dopravní ČVUT:
Ne, já bych z toho vypíchnul jeden požadavek, to je otázka jízdních řádů. Já jsem měl informace od vašeho kolegy, že tam snad došlo k tomu, že autobusy mají poloviční nájezd oproti normálním autobusům ostatním a samozřejmě v takových případech tam určitá část nákladů může významně vzrůst a potom se to promítne do celkových nákladů. Většina těch nákladů je tvořena vlastně pohonnými hmotami, mzdami řidičů, odpisy, režiemi, to je zhruba tři čtvrtiny nákladů celkových. A samozřejmě, jestliže jedna z nich, když počítáme náklady na kilometr, tak samozřejmě oni jsou ovlivněni tím proběhem autobusu.      

Zdroj: 
ČT 1