Datum zveřejnění: 
4. 11. 2016

Dopravu je nutno chápat jako komplexní systém, který je složen z různých módů – železniční, silniční, atd. – doplněných nadstavbovými telematickými systémy, které přispívají k vzájemné integraci dílčích komponent i k lepší komunikaci s uživateli, říká prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, dr. h. c., děkan Fakulty dopravní ČVUT Praha.      
Současný rozvoj vědeckého poznání směřuje k řešení rozsáhlých interdisciplinárních projektů, na kterých se mohou podílet odborníci z řady technických i humanitních oborů.
- Máte asi na mysli kupříkladu založení Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) na ČVUT. Co si od tohoto kroku slibujete?,
Společnosti Hochtief a VCES právě dokončily dvě nové budovy ČVUT-CIIRC v dejvickém areálu ČVUT. A musím říci, že má očekávání jsou značná. Spolupráci vidím ve vývoji inteligentních dopravních systémů (ITS – Intelligent Transport Systems), které dokážou v maximální míře uspokojit poptávku různých typů zákazníků.

- Směřujeme k plné automatizaci a k samořiditelným dopravním prostředkům?

Autonomní vozidla vyžadují pokročilé řízení celého dopravního provozu na základě přesných lokalizačních a navigačních systémů. Trend autonomních vozidel logicky vede k posílení elektromobilních či hybridních dopravních prostředků. Velmi mě těší, že se Fakulta dopravní ČVUT podílí na vývoji hybridního drážního vozidla (na elektrický a plynový pohon) pro příměstskou dopravu.

- Vaše fakulta je svým způsobem i ve světě výjimečná v zaměření studia ohledně inteligentních dopravních systémů, mohl byste to přiblížit trochu detailněji? A co pokud jde o ČR? Čím by mohla být škola atraktivní pro zájemce o studium, co nenajdou jinde?      
Fakulta dopravní ČVUT je jedním z partnerů Centra excelence TAČR pro rozvoj dopravních systémů RODOS, ve kterém se zabýváme sběrem a zpracováním dopravních informací. V současné době jsou pro výzkumné účely k dispozici anonymizovaná data z asi 140 tisíc vozidel vybavených GSM/GPS modulem.

 

Autor: 
Jiří Kučera
Zdroj: 
Stavitel