Stanice podzemní dráhy z dílny Metroprojektu se staly nedílnou součástí hlavního města. Návrhy nové trasy metra D ovšem sklízejí rozporuplné reakce. Své nápady minulý týden představili studenti druhého ročníku ČVUT. Jak se vám líbí a jak by podle vás mělo nové metro vypadat? Zeptali jsme se odborníků a představitelů hlavního města.
Petr Kučera
architekt
Vizualizace Metroprojektu, které se ukazují, jsou dva roky staré. Nové se zatím tají. Možná teď Metroprojekt přijde s něčím, co bude božské. Poslední návrhy podle mě ukazují zejména bezradnost. Jediným konceptem nové trasy metra D je, že je modrá.
Petr Ryska
autor projektu Praha Neznámá
Osobně bych preferoval tradiční řešení stanic metra podle Metroprojektu. Návrh studentů ČVUT mi přijde příliš brutalistní a do pražského prostředí jakoby přenesený z jiných světových měst z doby padesátých až sedmdesátých let minulého století.
Marie Foltýnová
kurátorka veřejné plastiky Galerie hlavního města Prahy
To, že Metroprojekt sám nevyvolává architektonické soutěže na podobu stanic metra, potřebného mobiliáře a umělecké výzdoby, je neoddiskutovatelně chyba. Zejména po debaklu, jakým bylo postavení nových stanic linky A podle zastaralých projektů bez jakékoliv invence a snahy přiblížit se k vývoji současné architektury.
Štěpán Barták a Eva Šťásková
designéři EP Studio
Metro D by mělo být funkční, dobře udržovatelné a nepředražené. No a to se povede pouze v tom případě, že se o jeho podobu bude férově soutěžit a vítězný návrh budou vybírat progresivní architekti, designéři a teoretici, kteří dlouhodobě sledují světové dění ve svých oborech.
Zdeněk Lukeš
architekt, historik architektury, pedagog
S žádnou zveřejněnou vizualizací, ani od studentů, ani od Metroprojekt, nesympatizuji. Studenti měli volné ruce a mohli si vymýšlet, co chtěli. Nebyli žádným způsobem limitováni. Takže kdyby se metro postavilo tak, jak oni navrhovali, tak by metro nemohlo fungovat.
Richard Biegel
historik umění se specializací na architekturu
To hlavní je, že se musí udělat architektonická soutěž. Není možné, aby Metroprojekt setrvačně navrhoval trasy metra, nejvýznamnější dopravní stavby, které v Praze máme. Nejdřív se musí prověřit kvalita architektury. Je dobře, že se aktuálně dělají nějaké návrhy metra, zároveň bych nechtěl říct, že jsou to návrhy, které by měly být realizovány.
Matěj Stropnický
zastupitel hlavního města Prahy
Stanice navržené, řekl bych ve stylu balistické postmoderny, architektem Martinem Kotasem pro Metroprojekt, jsem rozporoval už vloni jako náměstek primátorky. Design je zastaralý, těžkopádný a neprošel veřejnou architektonickou soutěží. Tehdy jsem - jako kompromis - prosadil pouze soutěže na stanice nám. Bratří Synků a nám. Míru a do svého odvolání jsem uskutečnil i tři jednání se zástupci Metroprojektu, kteří kladli tuhý odpor s poukazem na vydaná územní rozhodnutí a dodatečné finanční náklady.
Daniela Rázková
starostka Prahy 12
Pokud se pohybujeme ve sféře "co je hezčí", jakékoli návrhy čehokoli se budou vždycky někomu líbit a někomu ne a je to věc čistě osobního vkusu. Jako politička tíhnu spíše k tomu se ptát, zda je v pořádku, jestliže zadavatel obešel vypsání veřejné architektonické soutěže na jednotlivé stanice, takže Metroprojekt nemusí jejich podobu s nikým konzultovat.
Petr ŠTĚPÁNEK
starosta Prahy 4
Rozhodně chceme, aby výstupy ze stanic metra na trase D na povrch respektovaly funkci konkrétního území, byly řešeny účelně s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám dané lokality a vznikaly na základě architektonické soutěže. Nebudu hodnotit jednotlivé studentské práce, ale určitě jsou výbornou inspirací.
Ondřej Kobza
kavárník
Otázka se dotýká širšího tématu o způsobu nakládání s veřejnými zdroji v naší společnosti. Neřekl bych, že reakce na zveřejněné návrhy Metroprojektu jsou rozporuplné.