Datum zveřejnění: 
30. 8. 2016

Stát se snaží vypořádat s následky situace, kterou sám vyvolal svou nečinností. Mýtnému systému schází koncepce.
Ministerstvo dopravy a společnost Kapsch uzavřely smluvní dodatky, které bez soutěže zajišťují firmě s rakouskými kořeny mýtný byznys na další tři roky. Stát tak odvrátil finanční hrozbu, že by se mýtné po vypršení desetileté smlouvy přestalo v lednu vybírat. Stalo se tak ale za cenu nestandardního řešení v podobě přímého zadání, což kritizuje jak konkurence, tak pravicová opozice. Nadšení nepanuje ani v řadách vládní sociální demokracie.
"Zabránili jsme tím výpadku mýta ve výši deseti miliard korun ročně, které putují na opravy silnic. Napravili jsme také nedostatky původní smlouvy, která nepočítala se svým koncem a s předáním systému jinému
provozovateli," uvedl ministr Dan Ťok. Úředníci tak získali čas, aby po letech nicnedělání připravili řádný tendr. V procesu je zatím soutěž na poradce. Podle Ťoka stát díky dodatkům získá k systému klíč, který bude moci předat případnému novému provozovateli. Prodloužení spolupráce vyjde ministerstvo maximálně na 5,3 miliardy, což je zhruba 1,8 miliardy ročně.
Podle propočtů ministerstva tak stát oproti současnosti ušetří zhruba půl miliardy za rok. Nákladovost systému je v tuzemsku kolem dvaceti procent. Například v Rakousku činí zhruba pět procent, při srovnání je ale třeba vzít v úvahu jiný funkční model a výrazně vyšší sazby. Podle šéfa Kapsche Karla Feixe mohla společnost poskytnout slevu, neboť systém v současnosti funguje bezchybně a "možnost optimalizovat řešení tady byla". Kapsch se zároveň vzdal zásadního nároku, který mu v roce 2007 smluvním dodatkem zajistil tehdejší ministr Aleš Řebíček. Podle něj firma měla postavit
mýtný systém na všech dálnicích, které dostanou povolení do konce příštího roku. "To je součástí komplexní dohody. Žádná speciální kompenzace za zrušení tohoto dodatku není," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle vedoucího Ústavu dopravních systémů pražského ČVUT Pavla Přibyla nemělo ministerstvo v časové tísni k prodloužení smlouvy s Kapschem lepší alternativu. Přibyl nicméně považuje za zásadní chybu, že stát nemá jakoukoli koncepci mýtného, tedy především rozsah zpoplatněné sítě a určení hlavní funkce systému. "Žádná vláda nerozhodla, co vlastně od mýtného chceme, to je nyní prvořadý úkol," sdělil Přibyl deníku E15. Osobně by dal přednost výnosové funkci před funkcí regulační.      
 

Autor: 
Jan Šindelář
Zdroj: 
E15