Po ničivém zemětřesení v Itálii budou roboti, na jejichž vývoji se podíleli čeští vědci, pomáhat mapovat poničené památky. Ovládat se budou přes Playstation a pomohou prozkoumat především oblasti, kam se člověk nedostane kvůli narušené stabilitě budov. Jednotliví roboti si mezi sebou budou vyměňovat informace a budou pomáhat hasičům, italští záchranáři již potvrdili, že pomoc přijmou. Nyní hledají vhodné lokality k jejich nasazení.
Zemětřesení, které minulý týden zasáhlo střední Itálii, si vyžádalo nejméně 290 obětí, víc než 10 tisíc lidí přišlo o střechu nad hlavou, z toho 2,5 tisíce nyní žije v provizorních stanových táborech.
Otřesy také zničily na 300 památek. Některé z nich se vydají prozkoumat roboti, na nichž se podíleli i Češi. "Roboti dovedou zjišťovat, jaká je situace v okolí a díky pásům projedou téměř všude. Dají se posílat tam, kam člověk nemůže – třeba kvůli tomu, že jsou budovy narušené a hrozí, že by spadly," vysvětluje profesor Václav Hlaváč z ČVUT, který má vývoj robotů v rámci velkého evropského projektu TRADR za českou stranu na starosti.
Společně s dalšími devíti partnery z celé Evropy pracuje tým vědců z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze na tom, aby hasiči do svých záchranných scénářů chytře včlenili stroje. V praxi by to mohlo vypadat tak, že při záchranné misi vyšlou do vzduchu i na zem roboty, kteří si mezi sebou budou vyměňovat informace o terénu a hasičům pomohou situaci lépe vyřešit.
„Nabídli jsme pomoc italským hasičům a předběžně potvrdili, že naše služby využijí. Nechávají si několik týdnů na nalezení vhodné lokality, kde bude nasazení robotů užitečné,“ vysvětluje Vladimír Kubelka z Fakulty elektrotechnické ČVUT, jeden ze členů české větve výzkumného týmu.
Dodává, že roboti nastoupí až poté, co záchranáři ukončí své akce a vyprostí ze sutin poslední oběti přírodní katastrofy – na to zatím technika není dostatečně výkonná.
Podobně už robot z dílny autorů projektu před čtyřmi lety prozkoumával stav kostela po zemětřesení v severoitalské Mirandole. Od té doby ale badatelé z velkého evropského projektu pokročili.
Chytrá vozítka si umí najít správnou cestu v prostoru a vytvářet mapu svého okolí. Vědci stroj mohou řídit počítačem a jako nejúčinnější se zatím ukázal ovladač od Playstationu