Datum zveřejnění: 
15. 8. 2016

 Zítra mají radní hlavního města projednat podobu konkrétních opatření, jež by měla polidštit Severojižní magistrálu. Dokument, který budou radní schvalovat, připravil Institut plánování a rozvoje (IPR) a redakce ho má k dispozici. "Jde o vizi, která by se měla stát podkladem pro další konkrétní kroky," popisuje účel dokumentu náměstek Petr Dolínek (ČSSD).
Pokud však bude tato vize schválena ve stávající podobě, čekají magistrálu velké změny. Místy až čtyřproudá třída by se zúžila na tři pruhy v každém směru. Jeden z nich by sloužil jen pro hromadnou dopravu a taxi, ostatní řidiči by ho mohli využít jen při odbočování.
"Hlavním cílem je opět propojit dvě části města, které jsou touto dopravní tepnou rozděleny," říká náměstek. Na všech křižovatkách by proto vznikly přechody pro chodce a u nich nezbytné semafory. Nově by na magistrále přibyly vyhrazené pruhy pro cyklisty. Stávající povrch komunikace by byl vyměněn za protihlukový asfalt a nově by magistrálu lemovaly i stromy a lavičky.
Vize naráží na odpor koaličních partnerů. "To, co se v materiálu navrhuje, již není zlidštění, ale zablokování magistrály," říká zastupitel Patrik Nacher. Navržená opatření podle něj povedou k vážným dopravním komplikacím. Rozsáhlejší omezení dopravy podle něj není možné, dokud nebude dostavěn Městský a Pražský okruh, jejichž dokončení se stále odkládá.
S tím souhlasí i oslovení dopravní odborníci. "Nejdříve ale musí být vybudována nabídka kapacitních komunikací," říká profesor František Lehovec z ČVUT. Podle něj navíc dokument nezmiňuje negativní důsledky, jež by opatření mohla způsobit. Stejného názoru je i Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Opatření by podle něj zahltila i Jižní spojku, Barrandovský most, Dobříšskou a řadu dalších ulic. "Nechápu, který expert mohl doporučit zrušení mimoúrovňového křížení. To je zcela proti zásadám bezpečnosti a plynulosti silničního provozu," dodává.
Dolínek se ale brání tím, že magistrála s dostavbou okruhů příliš nesouvisí, protože neslouží primárně pro tranzitní dopravu. "Až sedmdesát procent přepravy na magistrále vzniká nebo končí v jejím okolí," říká. Jen malá část řidičů podle něj projede magistrálu od začátku až do konce. Není tak prý nutné její přeměnu na městský bulvár přímo vázat na dostavění okruhů.       
 

Zdroj: 
Mladá fronta Dnes