Datum zveřejnění: 
12. 8. 2016

Areál polygonu, který je součástí mosteckého autodromu, obsadilo první srpnový týden na 800 studentů technických vysokých škol z 15 zemí Evropy i dalších kontinentů. Posluchači technických škol z Čech, Slovenska, Německa, Rakouska, Polska, Ruska, Estonska, Itálie, Maďarska, Izraele, Indie a řady dalších zemí, vytvořili 42 týmů, které se utkaly v soutěži Formula Student.

 
Technické univerzity soutěží v konstrukci formulí již od roku 1981, kdy v USA vznikla Formula SAE. Do Evropy se soutěž dostala koncem 90. let pod názvem Formula Student, kde se jezdí na okruzích jako je Hockenheimring nebo britský Silverstone. Soutěž Formula Student Czech, která se koná se za podpory mezinárodní certifikační společnosti TÜV SÜD Czech, měla premiéru v roce 2013 v Hradci Králové na tamním letišti - tady se uskutečnily první dva ročníky. Most se zařadil mezi pořadatele soutěže loni. Celkově tak hostí ČR celosvětové klání již počtvrté.
 
„Počet soutěžících vzrůstá, letos dorazilo na sever Čech zhruba o sedm týmů více než v loňském roce. Abychom soutěž zpestřili, zaměřujeme se v každém ročníku na určité téma. Nyní nás v rámci business prezentace zajímá, jak si týmy předávají know how při obměně generací,“ uvedla členka organizačního týmu Kateřina Vašíčková. Polygon svou rozmanitostí a nabídkou různých tratí podle ní plně vyhovuje požadavkům i parametrům soutěže, takže jej považuje za nejvhodnější areál v Česku pro tuto soutěž.
 
Zadáním soutěže Formula Student je vývoj vozu formulového typu pro víkendového neprofesionálního závodníka. Klání zahrnuje statickou disciplínu, kde se boduje konstrukce vozu, nákladová studie a business plán. Technická a bezpečnostní přejímka obsahuje test náklonu, brzdného účinku a hluku výfukové sestavy. Pro diváky jsou pak atraktivní zejména dynamické disciplíny, v nichž se týmy představily v pátek a v sobotu. Porotci při nich hodnotí zrychlení na 75 m, jízdu na trati ve tvaru osmičky, jednokolovou kvalifikaci a vytrvalostní závod na 22 km.
 
Soutěž je často označována jako inženýrská, což odráží její filosofii: vytvořit studentům prostředí pro jejich rozvoj během studia a zlepšit jejich přípravu na praxi. Z toho důvodu týmy nesoutěží pouze na trati, ale také před odbornými komisemi, které prověřují vozy z hlediska technické vyspělosti, ceny i prodejního potenciálu. Formula Student ale není podle Kateřiny Vašíčkové jen o závodění. „Týmy totiž také obhajují a prodávají svůj jedinečný produkt odborné veřejnosti. Pro návštěvníky je zajímavé, že vše mohou sledovat zblízka. Mohou se zeptat, osahat si formuli, sednout si do ní, mohou se zkrátka dostat doprostřed dění. Na druhou stranu se v soutěži maximálně dbá na bezpečnost.“
 
Soutěže Formula Student se pravidelně účastní i tým elektrotechnické fakulty pražské ČVUT. „Mostecký polygon mám rád, při jeho loňské premiéře jsme hned zaznamenali výrazný úspěch, skončili jsme na celkovém druhém místě. Zato letos nás provázejí výrazné technické problémy, ne vždy se daří, i tak je naše formule v žebříčku 100 vozů hodnocena na 22. místě. Takže určitě konkurujeme i týmům z vyspělých evropských zemí, jejichž finanční zázemí je nesrovnatelné,“ shrnul účinkování týmu na severu Čech jeho kapitán Jan Kosina. Za velmi prospěšný a důležitý aspekt soutěže označil možnost osahat si získané vědomosti a znalosti v praxi a následně je uplatnit v zaměstnání. „Účast v soutěži je velkou devizou, kterou představuje možnost získat dobrou práci. Zaujali jsme už řadu renomovaných firem, které nás při vývoji formule podporují. Jejich motivací je právě najít technické odborníky a získat je pro sebe. O mě se například zajímá firma Ricardo, což je nadnárodní konzultační společnost. Zaměstnává špičkové techniky, kteří řeší náročné projekty v oblasti konstrukce spalovacích motorů, převodových ústrojí, vozidel, hybridních a elektrických systémů, a to i v oblasti analýzy dopadů na životní prostředí,“ dodal.
 
Zdroj: 
techmagazin.cz