Datum zveřejnění: 
27. 7. 2016

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dvě historické parní lokomotivy - Šlechtična z Plzně a Štork z Českých Budějovic - se dnes zastavily uprostřed železničního mostu přes řeku Úslavu v Plzni. Odborníci z ČVUT totiž měřili, o kolik se most prohne při jeho zatížení. A k tomu se používají právě historické stroje, protože jsou těžší než ty současné. Most je součástí modernizace důležité trati Praha-Plzeň-Norimberk.

Lucie PELANOVÁ, redaktorka:
Okolo deváté najíždějí lokomotivy doprostřed mostu.

Kamil PAVLÍČEK, strojvedoucí Šlechtičny:
Jsou plně vyzbrojené jak uhlím, tak vodou, jsou vlastně na maximu svých provozních zásob.

Lucie PELANOVÁ, redaktorka:
Dohromady váží tři sta šedesát tun. To je ale jen polovina zatížení, které by měl most unést. I to ale na jeho prověření stačí. Modernizované vlaky jsou totiž daleko lehčí. Historické lokomotivy zůstávají na mostu asi půl hodiny. Přitom pokrývají téměř celou jeho délku. Technici tak mohou začít měřit.

David ČÍTEK, Kloknerův ústav ČVUT v Praze:
Na konstrukci máme umístěná měřítka, která po najetí těch lokomotiv se ten most prohne, samozřejmě s tím se prohýbá i to měřítko. My měříme vodorovné hladiny, rozdíl těch vzdáleností.

Lucie PELANOVÁ, redaktorka:
Prohnutí je jen osmadvacet milimetrů. Most tedy zkoušce vyhověl. Po další půlhodině najíždějí lokomotivy na most podruhé. Tentokrát se ale zastavují jen na jeho okrajích.

David ČÍTEK, Kloknerův ústav ČVUT v Praze:
Tak se zase měří to, jak se nám zatlačují ložiska a jak se nám zatlačuje případně spodní stavba.

Tomáš WANGLER, specialista na mosty a železniční stavby:
Je to taková orientační zkouška, nicméně je to zákonná podmínka u uvedení mostu do provozu.

Lucie PELANOVÁ, redaktorka:
I tímhle testem most prošel. Vlaky se na něm tak po dvou letech vrátí do obou kolejišť a přestanou v tomto místě nabírat zpoždění. Podobnou zkouškou během odpoledne prošly i další dva menší mosty na trati. Pokud i u nich dopadne dobře, budou všechny tři v plném provozu už pozítří.    

Zdroj: 
ČT 1