Datum zveřejnění: 
27. 7. 2016

Vláda schválila investiční smlouvu s GE na stavbu 10miliardové továrny na letecké motory v Česku.


GE v Česku vyvine a vyrobí turbovrtulové motory, s nimiž chce oslovit 60 procent globálního trhu.
České dodavatelské firmy by si na zakázkách měly ročně přijít na 2,4 miliardy korun, ČVUT požádalo o dvoumiliardovou evropskou dotaci na výzkum leteckého motoru pro GE. Než ji získá, stát mu peníze půjčí.

Vláda na svém posledním prázdninovém zasedání schválila investiční smlouvu s firmou GE Aviation týkající se stavby největší světové továrny na turbovrtulové motory. Tu by měla americká společnost do roku 2022 postavit poblíž Prahy a během příštích deseti let v ní zaměstnat 500 lidí.

Na projektu za 9,5 miliardy korun (350 milionů euro) se bude podílet také ČVUT, které pro GE vychová stovky leteckých inženýrů a pomůže mu s vývojem turbomotorových motorů, kterých má česká továrna ročně vyprodukovat 400 a za deset let až 600. Kvůli leteckému výzkumu už škola požádala o evropskou dotaci ve výši dvou miliard korun. Stát by měl pak uhradit čtvrtinu nákladů na stavbu leteckého závodu formou investičních pobídek - pokud o ně GE požádá.

"Podpora investice GE dnes v 17:27 prošla! Sláva. Nakonec se nám to povedlo. Děkuji kolegům z Ministerstva průmyslu, CzechInvestu a ministerstva financí," napsal na svůj Twitter ministr průmyslu Jan Mládek.

"Podle mě to je obrovská příležitost k tomu, aby se český průmysl posunul k pokročilým technologiím. V továrně chceme vyrábět jeden z nejpokročilejších turbovrtulových motorů na světě," řekl ještě před schválením dohody středoevropský šéf GE Peter Stračár, jehož firma preventivně jednala také s polskou vládou.

Schválení miliardové investice se přitom nejspíš neobešlo bez třenic mezi členy koaliční vlády. "Bylo to poměrně dramatické, protože zasedání vlády bylo asi dvakrát přerušeno,” řekl ministr průmyslu přítomným novinářům. Vláda ale podle něj nakonec dospěla ke kompromisu přijatelnému také pro ministerstvo financí, které postup vyjednávání investiční smlouvy dříve kritizovalo.

"Pevně doufám, že tato investice bude úspěchem, byť jsem nikdy nepopíral, že je riskantní, protože bude probíhat ve dvou krocích” zmínil Mládek, Ten připomněl, že nejprve proběhne vývoj nového leteckého motoru ve spolupráci GE a ČVUT. "Chtěl bych přitom zdůraznit, že peníze vyhrazené na výzkum, půjdou na ČVUT a ne GE,” řekl ministr. Stát mezi lety 2016 a 2018 škole částku půjčí. Když pak ČVUT evropskou dotaci ve stejné výši v roce 2017 získá, mají se peníze státní kase vrátit.

Až po výzkumné a vývojové fázi přitom začne americká firma v roce 2022 nebo 2023 se samotnou výrobou leteckých motorů. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva financí se ovšem Američané nezavázali, že po dokončení výzkumu továrnu v Česku skutečně postaví a zaměstnají v ní slibovaných 500 lidí.

Podle fotografie části vládního usnesení, kterou zveřejnil Mládek na svém Twitteru, si ovšem Babišův úřad na firmě vymínil, že továrna bude do roku 2022 stát a o rok později 500 lidí skutečně zaměstná.

Do poslední chvíle nebylo jasno

Dohodu s GE od samého začátku brzdily spory mezi ministerstvy financí a průmyslu, takže nebylo jasné, zda vláda projekt nakonec podpoří. Babišův úřad třeba uváděl, že firma na státu žádá nezávaznou vstupní dotaci ve výši 2,5 miliardy.

Mládek ale kontroval, že 2,5 miliardy by mělo směřovat do leteckého výzkumu, který má smysl podpořit, i kdyby GE v Česku investici neuskutečnilo. "Potřebujeme tu výrobu s vyšší přidanou hodnotou, která garantuje také vyšší platy,” řekl minulý týden ministr průmyslu, podle něhož byla investiční smlouva jednou z nejsložitějších, kterou český stát za poslední dobu vyjednával.

"Ta smlouva obsahuje pevnější závazek, než to bylo předtím," uvedl během zasedání vlády ministr financí Andrej Babiš, jehož úřad si dodatečné garance ze strany americké firmy prosadil.

Čeští dodavatelé si přijdou na miliardy

Projekt továrny už dříve podpořila většina tuzemských leteckých výrobců, kterým americká firma jako svým dodavatelům slibuje roční zakázky ve výši kolem 2,4 miliardy korun. Pro se vyslovilo také ČVUT.

"Pokud evropskou dotaci na excelentní výzkum v oblasti leteckých motorů získáme, zvýší to prestiž a kvalitu naší školy," řekl HN před schválením investice děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek. Podle něho by se tak škola zařadila po bok předních univerzit v EU jako jsou Technická univerzita v Mnichově nebo Polytechnika v Turíně, které už s GE spolupracují.

GE Aviation je leteckou divizí globálního koncernu General Electric. Své výrobky dodává Boeingu, Airbusu nebo americké armádě. V Česku firma působí od roku 2007, o rok později koupila továrnu na letecké motory Walter Motors, kterou z pražských Jinonic přestěhovala do pražských Letňan. V tuzemsku zatím vyrábí turbovrtulové motory pro menší letouny a zatím tu zaměstnává 400 lidí.

V nové továrně, která by mohla stát poblíž pražského letiště Kbely nebo v blízkosti Vodochod, bude GE vyrábět nový turbovrtulový motor ATP. Ten je první svého druhu za posledních 50 let a firma na něj již získala prvního odběratele, firmu Textron Aviation. Plánem GE je s motorem z Česka ovládnout až 60 procent globálního trhu.

Autor: 
Jan Úšela
Zdroj: 
byznys.iHned.cz