Datum zveřejnění: 
25. 7. 2016

Jižní spojka, Strakonická či Spořilovská ulice i mnoho dalších. Po klíčových pražských komunikacích projede každý den o desítky tisíc aut více než před 15 lety.
Vyplývá to z nových dopravních map, které připravila Technická správa komunikací (TSK) jako podklady pro přípravu Plánu udržitelné mobility. Podle něj chce Praha plánovat dopravu v metropoli příštích patnáct až dvacet let.
"Jde o pracovní verzi map, které se budou průběžně rozvíjet o názory odborníků i občanů," říká Filip Matys, mluvčí projektu Plán udržitelné mobility.

Největší nárůst: Strakonická

Mapy mimo jiné ukazují proměnu pražské dopravy mezi lety 2000 a 2015 a s ní spojený nárůst počtu osobních vozů v ulicích.
Ten je nejcitelnější v západní části Pražského okruhu, na Jižní spojce, ve Strahovském tunelu, Spořilovské ulici, ale také na severu města v Liberecké, Kbelské a Cínovecké ulici. Všude tam dnes projede oproti přelomu tisíciletí každodenně o 20 až 50 tisíc vozidel více. Absolutní prim v nárůstu počtu aut hraje Strakonická ulice, konkrétně její část za Barrandovským mostem směrem do centra, po které denně projede 114 tisíc automobilů, téměř dvakrát víc než před 15 lety. Zcela nejvytíženějším úsekem se v Praze loni stal samotný Barrandovský most, po kterém každý den projelo 136 tisíc aut.
"Mapy ukazují, že se výrazně zvyšuje dojíždění z okolních obcí do metropole, což je především důsledek suburbanizace. Lidé se od roku 2000 hodně stěhují z Prahy ven," říká Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. V okolí hlavního města se tak rozšiřují i vznikají nová satelitní městečka a města. "Jejich obyvatelé pak mají potřebu cestovat do Prahy za prací, vzděláním nebo za kulturou a zároveň se projevuje zvýšená potřeba cestovat i opačným směrem," říká Pavel Přibyl, vedoucí Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT. Svou roli v tom podle něj hrají i velká nákupní centra, která vznikají na okraji Prahy a kam denně míří tisíce aut.       
 

Autor: 
Jakub Heller
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes