Datum zveřejnění: 
25. 7. 2016

Za patnáct let přibyly desítky tisíc aut. Absolutním rekordmanem je Barrandovský most

Nové dopravní mapy ukázaly, že v hlavním městě republiky přibyly desítky tisíc aut. Strakonickou jich denně projede až 114 tisíc, po Barrandovském mostě ještě o dvaadvacet tisíc vozů víc. Výrazně se zvyšuje dojíždění do Prahy z okolních obcí.
Po klíčových pražských komunikacích projede každý den o desítky tisíc aut více než před 15 lety.
Vyplývá to z nových dopravních map, které připravila Technická správa komunikací (TSK) jako podklady pro přípravu Plánu udržitelné mobility. Podle něj chce Praha plánovat dopravu v metropoli příštích patnáct až dvacet let.
"Jde o pracovní verzi map, které se budou průběžně rozvíjet o názory odborníků i občanů," řekl Filip Matys, mluvčí projektu Plán udržitelné mobility.
Mapy ukazují nejcitelnější nárůst dopravy v západní části Pražského okruhu, na Jižní spojce, ve Strahovském tunelu, Spořilovské ulici, ale také na severu města v Liberecké, Kbelské a Cínovecké ulici. Všude tam dnes projede oproti přelomu tisíciletí o 20 až 50 tisíc vozidel za den více. Absolutní prim v nárůstu počtu aut hraje Strakonická ulice mezi Barrandovským mostem a Smíchovem. Nejvytíženějším úsekem se v Praze loni stal Barrandovský most (136 tisíc aut).
"Výrazně se zvyšuje dojíždění z okolních obcí do metropole, což je především důsledek suburbanizace. Lidé se od roku 2000 hodně stěhují z Prahy ven," uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
V okolí hlavního města se stále ještě rozšiřují i vznikají nová satelitní městečka a města. "Jejich obyvatelé pak mají potřebu cestovat do Prahy za prací, vzděláním nebo za kulturou a zároveň se projevuje zvýšená potřeba cestovat i opačným směrem," popsal Pavel Přibyl, vedoucí Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT.
Během patnácti let byla sice v české metropoli dokončena řada dopravních staveb, ale dopravě v Praze neulevily, jen ji odvedly jinam.
Posledním příkladem je tunelový komplex Blanka. Tunely převzaly část zátěže z povrchu, ale Prahu nespasily. "Z map je jasně vidět, že nárůsty na nových komunikacích jsou výrazně vyšší než poklesy na souběžné uliční síti," uvedl Filler.       
 

Autor: 
Jakub Heller
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes