Za patnáct let přibyly desítky tisíc aut. Absolutním rekordmanem je Barrandovský most
Nové dopravní mapy ukázaly, že v hlavním městě republiky přibyly desítky tisíc aut. Strakonickou jich denně projede až 114 tisíc, po Barrandovském mostě ještě o dvaadvacet tisíc vozů víc. Výrazně se zvyšuje dojíždění do Prahy z okolních obcí.
Po klíčových pražských komunikacích projede každý den o desítky tisíc aut více než před 15 lety.
Vyplývá to z nových dopravních map, které připravila Technická správa komunikací (TSK) jako podklady pro přípravu Plánu udržitelné mobility. Podle něj chce Praha plánovat dopravu v metropoli příštích patnáct až dvacet let.
"Jde o pracovní verzi map, které se budou průběžně rozvíjet o názory odborníků i občanů," řekl Filip Matys, mluvčí projektu Plán udržitelné mobility.
Mapy ukazují nejcitelnější nárůst dopravy v západní části Pražského okruhu, na Jižní spojce, ve Strahovském tunelu, Spořilovské ulici, ale také na severu města v Liberecké, Kbelské a Cínovecké ulici. Všude tam dnes projede oproti přelomu tisíciletí o 20 až 50 tisíc vozidel za den více. Absolutní prim v nárůstu počtu aut hraje Strakonická ulice mezi Barrandovským mostem a Smíchovem. Nejvytíženějším úsekem se v Praze loni stal Barrandovský most (136 tisíc aut).
"Výrazně se zvyšuje dojíždění z okolních obcí do metropole, což je především důsledek suburbanizace. Lidé se od roku 2000 hodně stěhují z Prahy ven," uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
V okolí hlavního města se stále ještě rozšiřují i vznikají nová satelitní městečka a města. "Jejich obyvatelé pak mají potřebu cestovat do Prahy za prací, vzděláním nebo za kulturou a zároveň se projevuje zvýšená potřeba cestovat i opačným směrem," popsal Pavel Přibyl, vedoucí Ústavu dopravních systémů Fakulty dopravní ČVUT.
Během patnácti let byla sice v české metropoli dokončena řada dopravních staveb, ale dopravě v Praze neulevily, jen ji odvedly jinam.
Posledním příkladem je tunelový komplex Blanka. Tunely převzaly část zátěže z povrchu, ale Prahu nespasily. "Z map je jasně vidět, že nárůsty na nových komunikacích jsou výrazně vyšší než poklesy na souběžné uliční síti," uvedl Filler.
Nové důkazy, že Praha už je plná
Datum zveřejnění:
25. 7. 2016
Zdroj:
Mladá fronta Dnes