Datum zveřejnění: 
25. 7. 2016

Jako každé léto se řidiči musejí vypořádat s řadou dopravních omezení. Kromě nervů nás stání a popojíždění v kolonách stojí také nemalé peníze. Podle odhadu TÝDNE to letos bude téměř 125 miliard korun.

Pražané mají pro cesty do jihomoravské metropole oblíbenou hlášku: "Do Brna přijedete buď pozdě, nebo o hodinu dřív." Asi neexistuje lepší způsob, jak vystihnout dopravní peklo na nejfrekventovanější české dálnici, které nastalo před třemi lety se zahájením její modernizace. A jsou to právě dopravní omezení na D1, která výrazně navýšila ekonomické ztráty způsobené zpomalením silničního provozu. Vedle naší nejstarší dálnice bývá dopravní situace tradičně mrtvičná na příjezdech do Prahy, respektive výjezdech z ní.

340 milionů denně

Podle výpočtů Dopravní fakulty ČVUT a ÚAMK jsme postáváním v kolonách v roce 2010 ztratili 88 miliard korun, ale před dvěma lety to bylo už 112 miliard. Údaj z roku 2014 je zatím poslední známý. Podle odhadu TÝDNE by to však letos mohlo být ještě více. Při výpočtu jsme vycházeli z kilometrů opravovaných nejvytíženějších silničních dopravních tahů, z počtu omezení či uzavírek, z hospodářského růstu a podílu silniční dopravy na českém HDP a dospěli k číslu 124,7 miliardy korun. Podle ministerstva dopravy stojí hodina osobního vozu v koloně 311 korun, zatímco 60 minut nákladního auta je více než třikrát dražší: 1029 korun. Za den přijde česká ekonomika přibližně o 340 milionů korun.
Do těchto škod je zahrnut ušlý výdělek zaměstnanců i zisk firem, náklady na vyšší spotřebu paliva v důsledku popojíždění nebo využití objízdné trasy, náklady na zásahy záchranných složek v případě nehody související s dopravní zácpou, ale i ušlý zisk společností, jejichž provozovny jsou kvůli opravám silnic a dálnic zavřeny.       
 

Autor: 
Petr Musil, David Jareš
Zdroj: 
Týden