Datum zveřejnění: 
25. 7. 2016

Ministr průmyslu Jan Mládek se před říjnovou kandidaturou do Senátu musí vypořádat například s miliardovou investicí GE Aviation do letecké továrny.      

HN: Ministr Babiš nám dříve řekl, že mu vadí hlavně postup GE. Výrobce podle něj státu nedává dostatečné garance, že tu továrnu skutečně postaví a zaměstná avizovaných 500 lidí. Jak to tedy je, dává GE Česku takovéto garance?

Pan Babiš se už snad dopracoval k poznání, že když tu GE získá certifikáty na výrobu leteckého motoru, tak ho tady taky vyrábět bude. S českým certifikátem přitom GE odpadnou starosti s tím, že by si firma musela nechávat schválit vývoz svých motorů americkou vládou.

Čili GE garance dává, já jsem ale nikdy netvrdil, že je tato investice zcela bez rizika. Oni už tu fabriku mají, vyrábí v ní ale trochu jiné motory, než plánují vyrábět v budoucnu. Když nebude poptávka po jejích nových motorech, tak tu novou továrnu možná nepostaví. Možná jen rozšíří tu stávající a zaměstnají v ní ne 500, ale třeba jen 200 lidí. A taky se může stát, že se nakonec nepodaří ve spolupráci s ČVUT dokončit vývoj jejich turbovrtulového motoru. Bez rizik tento svět zkrátka nefunguje.

HN: Jaká jsou potom pozitiva investice GE? Zmínil jste ČVUT, které se má podílet na vývoji motoru GE. Co to přinese pražské technice?

ČVUT tím získá know-how, vylepší tak svou odbornost. A to je otázka, kterou pan Babiš řešil nejvíc. Jemu se zdálo, že GE na společný výzkum se školou přispěje málo. O to v naší debatě šlo především.

Problém kolem GE spočívá zkrátka v tom, že je to velmi komplikovaná dohoda. Běžně když se dojednává nějaká jednoduchá výroba spojená se vstupem zahraničního investora, tak se zkrátka připraví investiční smlouva, firmě se přislíbí pobídky a investor se k něčemu zaváže. To je třeba případ korejského Nexen Tire, které tu chce jen zreplikovat výrobu, již má v Koreji nebo i jinde ve světě.

V případě GE ale jde o dvě smlouvy. První se týká dohody s ČVUT ohledně dokončení vývoje jejich motoru. A až pak by v roce 2022 měla platit nařízení té druhé, investiční smlouvy. Bez investic do výzkumu se přitom nikdy k sofistikované výrobě nedostaneme.       

Autor: 
Jan Úšela, Lucie Stuchlíková
Zdroj: 
iHNed.cz