Datum zveřejnění: 
22. 6. 2016

Stát v parkovacích zónách po celé metropoli bez omezení a navíc jen přibližně za tisíc korun ročně? Po takové nabídce by jistě řada Pražanů ihned sáhla. Není však určena pro ně, ale pro pražské provozovatele sdílených vozidel – carsharingu. Jejich auta budou moci nově stát v modrých zónách, běžně určených pouze pro rezidenty s parkovací kartou. Za tuto možnost by měly carsharingové firmy zaplatit jen drobný roční poplatek, jehož přesná výše zatím není známa. Mluví se o přibližně stokoruně měsíčně. "Je to největší průlom, jaký mohl v rámci carsharingu nastat. Do teď se díky nemožnosti parkovat v zónách často vyplatilo použít jiný dopravní prostředek. To se teď změní," říká majitel největší pražské carsharingové společnosti Car4way Pavel Louda. Na tuto změnu si však bude muset on i jeho konkurenti ještě počkat. K propojení carsharingu a parkovacích zón by totiž mělo dojít až v roce 2018.
"Do té doby je třeba připravit funkční systém, který budou společnosti používat a který umožní jejich snadnou kontrolu v zónách placeného stání," píše se v dokumentu, který včera schválili radní.
Systém, v rámci kterého sdílí více řidičů stejný automobil, získává v posledních letech na oblibě v mnoha světových metropolích – například v Římě, Paříži či Amsterdamu. Praha proti nim v tomto ohledu zatím poněkud zaostává. V metropoli jezdí jen přibližně 120 sdílených vozů, což je v porovnání třeba s Berlínem pouhý zlomek.
"Praha má přitom takřka stejný potenciál jako tyto metropole. Do teď zde chyběla legislativa a podpora ze strany vedení města, díky které by se carsharing mohl plně rozvinout," říká Louda.
Z magistrátu přitom již několik let zaznívá, že by sdílení vozidel mohlo být jednou z odpovědí na stále se zvyšující počet automobilů v pražských ulicích. Pro srovnání, v roce 1990 bylo v metropoli registrováno 428 tisíc vozidel, loni jich už bylo 941 tisíc. Praha tak počtem aut na obyvatele předstihla i nejmotorizovanější západoevropská města.
Magistrát si od podpory carsharingu slibuje, že jej budou využívat zejména řidiči, kteří vůz nepotřebují denně a neurazí ročně více než deset tisíc kilometrů. Takovým lidem by se totiž mohlo vyplatit automobil sdílet namísto toho, aby si pořizovali vlastní, čímž by se počet vozů v ulicích logicky omezil.
Carsharing je zatím experiment. Pobídka levného parkování ze strany města je pro rozšíření carsharingu v Praze nezbytná. Shodují se na tom jak firmy, které již sdílení aut v Praze nabízejí, tak dopravní experti. "Tato služba není ještě plně rozvinutá a získat pro ni čistě komerční motivaci je zatím velmi obtížné. Může se stát, že v budoucnosti bude možné od veškeré regulace upustit," říká Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT. Carsharing je podle něj do značné míry stále ještě experimentem a teprve se ukáže, zda úspěšným. "Je to pro nás dost nezvyklá služba, ale vítáme ji. Jakákoliv snaha o omezení individuální osobní dopravy je podle mě dobrým trendem," dodává Moos.
V barevných zónách nicméně nezaparkuje každý, kdo si zrovna vzpomene, že by chtěl v Praze carsharing provozovat. Radní schválili soubor třinácti požadavků, které bude muset zájemce splnit, aby mohl podporu ze strany magistrátu využívat. "Úředníci budou mít právo společnosti kontrolovat a zejména ze začátku toho budou hojně využívat, aby se to nakonec nezvrtlo jako v taxikařině," říká náměstek primátorky Petr Dolínek.
Nová pravidla například stanoví, že carsharing může v Praze provozovat pouze právnická osoba či podnikatel, který navíc městu předloží seznam všech svých používaných vozidel a jejich registračních značek. Sdílená auta také nesmějí být starší čtyř let, musí splňovat emisní normu Euro5 a být jasně označena, podobně jako taxíky.
Provozovatel carsharingu bude mít navíc zakázáno nabízet či zprostředkovávat jízdu s řidičem. Praha se tak snaží zamezit, aby se carsharing kombinoval například se službou typu Uber či s klasickou taxislužbou. Sdílená auta také budou muset být zákazníkům k dispozici 24 hodin denně po sedm dní v týdnu prostřednictvím veřejného registračního systému. A to nejméně na deseti odlišných místech v Praze. "Chceme tak předejít tomu, aby velké firmy schovávaly své vozové flotily za carsharing, o kterém nikomu neřekly, a zneužívaly tak zvýhodněného parkování v centru města," dodává Dolínek.
    
 

Autor: 
Jakub Heller
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes