Datum zveřejnění: 
17. 6. 2016

Nedávnou nehodu při zkušebním letu prototypu ultralehkého letounu UL-39 Albi na letišti v Plané u Českých Budějovic zavinilo nevhodné nastavení vztlakových klapek a výškovky. Letoun, který je stále ve fázi testování, se již upravuje, aby se podobná situace neopakovala. Řekl to dnes vedoucí Ústavu letadlové techniky ČVUT Robert Theiner, který za projektem stojí.

Albi je projekt unikátního letounu, který do kategorie ultralehkých letadel zavádí proudový pohon. Vedle katedry letadel ČVUT se na projektu podílejí společnosti LA Composite a Jihlavan Airplanes (Skyleader). Po odzkoušení letadla se počítá s jeho komerční výrobou.

Pilot při zkušebním letu vyhodnotil situaci, do které se letoun za nízké rychlosti dostal, jako rizikovou a použil záchranný systém. Prostřednictvím vystřeleného padáku pak bez zranění přistál v lese, letoun se pádem mezi stromy poškodil a v současnosti se opravuje.

Letoun kvůli potřebné úspoře hmotnosti používá kompozitní materiály. Jeho konstrukce byla mimo jiné tématem více než 130 diplomových a disertačních prací. Prázdný stroj váží 325 kilogramů a jeho maximální rychlost je 340 ilometrů v hodině. Jako základ pohonu slouží čtyřválcový motocyklový motor z BMW S1000 RR o výkonu 193 koní. Poprvé vzlétl letos v březnu.

Zdroj: 
ČTK