Datum zveřejnění: 
5. 5. 2016

Inteligentní osvětlení, aplikace v telefonu místo návštěvy úřadů či chytré popelnice. To vše a více by měla nabídnout nová, "chytřejší" Praha.

O chytrých městech "Smart Cities" se v poslední době mluví čím dál častěji. Zjednodušeně jde o města, která za použití nejmodernějších technologií šetrně hospodaří se svými prostředky a šetří životní prostředí. Praha by se chtěla mezi ně řadit, pomoci tomu má iniciativa Smart Prague a nová pracovní skupina, která vznikla na magistrátu. "Je zřejmé, že se budoucí udržitelný rozvoj Prahy bez chytrých přístupů neobejde," říká Miroslav Svítek, děkan Dopravní fakulty ČVUT.
Podle předpovědí stoupne například do roku 2030 počet obyvatel Prahy na 1,8 milionu a městskou hromadnou dopravou bude denně cestovat více než milion a půl lidí. Zvýšit by se měl také počet automobilů v ulicích metropole, a to na více než jeden milion vozů. Nová magistrátní pracovní skupina si proto stanovila předběžné cíle, kterým se bude věnovat. Pomohla jí v tom i analýza německého vědecko-výzkumného Fraunhoferova institutu, jejíž výsledky magistrát získal před dvěma týdny.
Do roku 2020 chce Praha například kompletně vybavit pražskou MHD bezkontaktními terminály a přetvořit všechny zastávky v širším centru města na chytré, jež cestující budou informovat o času příjezdu spojů. Ve stejné době by mělo vzniknout také velké datové centrum, které bude shromažďovat informace z celé Prahy. Jeho výstavba by měla mimo jiné do roku 2030 umožnit i plně elektronizovaný styk s úřady.

Aplikované aplikace

Jedním z poměrně levných řešení, jak zlepšit životní komfort Pražanů, jsou chytré aplikace. Na jedné takové, která by měla zjednodušit pohyb po metropoli a nabídnout nejrychlejší cestu z jednoho místa na druhé, již Praha prý pracuje. V nejbližší době by také měla vzniknout aplikace cílená přímo na turisty, která je zavede i do zákoutí metropole, kam by se běžně nepodívali. Praha doufá, že se jí tak podaří odlehčit přetížené centrum.
Chytré město by také mělo šetřit energie a životní prostředí. Veřejné investice Prahy proto budou v budoucnosti například směřovat pouze do výstavby energeticky úsporných budov a v plánu je také spuštění takzvaného inteligentního osvětlení, které svítí jen tehdy, kdy je to potřeba. Tyto chytré lampy budou osazeny i snímači, které dokážou spočítat volná parkovací místa v jejich okolí. Řidiči by si pak pomocí mobilní aplikace mohli jednoduše najít, kde mohou v Praze v danou chvíli zaparkovat.
Do roku 2018 chce Praha také zapracovat na využívání bioodpadu. Město ho má totiž z restaurací a parků dostatek, ale zatím ho nijak nezhodnocuje. Ušetřit místo v popelářských vozech a zároveň práci popelářů zase mají chytré popelnice, které budou samy lisovat odpadky.
Hlavní město nicméně nechce chytré projekty financovat pouze ze svého rozpočtu a počítá se zapojením soukromého sektoru. Magistrát by totiž měl v rámci platformy Smart Prague sloužit zejména jako koordinátor mezi akademickým sektorem, veřejnými institucemi, podnikateli, ale i městskými částmi a občany. "Je nutné nalézt a kombinovat více druhů financování a nezatěžovat tak veřejné rozpočty. Praha dá k dispozici jiné než finanční pobídky," říká primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Chytrým projektům by metropole mohla například nabídnout prostory, kde mohou své řešení vyzkoušet, či pomoci s vyřízením případných povolení. Tím, že by Praha pod platformou Smart Prague sdružila větší množství menších projektů, by prý také mohla přilákat investory, kteří se do nich jinak zdráhají vstoupit.

S kopiemi si Praha nevystačí

Praha se má kde inspirovat. Řada evropských metropolí se totiž konceptu Smart City věnuje již delší dobu. Stockholm je například ukázkovým městem v redukci energetické náročnosti a dopadů na životní prostředí. "Ve Vídni si občané sami navrhují různé projekty, které jsou následně zpracovávány a po odsouhlasení jsou začleněny do celkového projektu Smart City Vídeň," dodává Svítek. Podle něj má ale každé město jiné problémy a není tak možné jednotlivá chytrá řešení pouze kopírovat.
Prozatím primátorka představila logo iniciativy Smart Prague, které navrhl designér Pavel Fuksa, a webové stránky smartprague.eu, kde mohou Pražané i podnikatelé sdílet nápady a podněty pro "smartifikaci" Prahy. Na konci května a června se pak budou konat dvě konference. Jedna zaměřená na zapojení chytrých projektů do dopravy a druhá na možnosti financování.       
 

Autor: 
Jakub Heller
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes