Datum zveřejnění: 
5. 5. 2016

Letecká škola F AIR se včera stala partnerem čínských aerolinek Sichuan Airlines.

BYSTŘICE U BENEŠOVA/ V Česku jsou největší a brzy nejspíš o hodně povyrostou. Zástupci benešovské letecké školy F AIR, kterou prošli studenti z více než čtyřiceti zemí světa, totiž včera podepsali smlouvu s čínskými aeroliniemi Sichuan Airlines. Pro společnost to znamená nejen roční navýšení počtu nových studentů až o padesát, ale i zdvojnásobení obratu, který se teď pohybuje mezi sedmdesáti a osmdesáti miliony.
"Je to i prestiž, budeme teprve druhou školou v Evropě, která bude cvičit pro čínské aerolinie," popisuje význam uzavřené dohody ředitel společnosti Michal Markovič a dodává, že být partnerem velkých aerolinek je jakýmsi pomyslným vrcholem obchodních aktivit. "Jinak máme více než dvacetileté, velmi významné a úspěšné partnerství s Ústavem letecké dopravy na ČVUT," připomíná Markovič, který je sám pilotem a pro svou budoucí profesi se rozhodl už v šesté třídě. "Táta létal u ČSA. Hodně často jsem s ním jezdil na letiště, mně to prostředí úplně uchvátilo," říká.
Služby benešovské letecké školy však nevyužívají jen budoucí dopravní piloti, společnost F AIR naučila létat mimo jiné i skladatele Ondřeje Soukupa, režiséra Filipa Renče nebo hudebního nakladatele Martina Kratochvíla. "Filip Renč u nás točil Válku barev," odpovídá Markovič na otázku, zda je občas využívají i filmaři. A létat bych se podle něj mohla naučit i já, stačí se jen rozhodnout, zda chci být hobby pilot, nebo profík. "S obojím můžete začít zítra," říká Markovič.

- Co pro to můžu udělat?

Získat licenci. Nejjednodušší typ výcviku se dá absolvovat za měsíc, když chcete být profík, trvá to jeden rok a déle. Musíte vědět, z čeho je letadlo vyrobené, proč vlastně letí, co ukazují přístroje, znát předpisy a tak dále. Pak se učíte létat rovně, do zatáček, stoupat, klesat, přistávat a vzlétat. Ve druhé fázi vás naučíme odletět na jiné letiště, létat v noci, nakonec třeba přeskočíte do dvoumotorového letadla. Pak získáte licenci obchodního pilota a jste připravena nastoupit k některému dopravci. A podle toho, která letadla má, si doděláte specializaci, třeba na Airbus 320, Boeing 737... Má to svoji postupnou cestu od menších letadel po větší letadla, než vás pustí do největšího dopravního letadla Airbus 380, může to trvat i patnáct let.

- Takže nemohu řídit vše?

Regulace neříká, že nemůžete, ale vyspělé aerolinie mají zásadu, že každý pilot létá jen jeden typ. Jde o to, aby v nouzové situaci každý vypínač byl vždy na stejném místě.


- Jaký vidíte další rozvoj F AIR?

Co se týče školy, už to moc nejde, to bychom snad jedině museli školit kosmonauty (smích). Naším cílem je zahájit dlouhotrvající partnerství s leteckou společností, to se nám podařilo s čínskými Sichuan Airlines. Je to vrchol našeho snažení. Chtěli bychom i nadále rozvíjet partnerství s ČVUT i s českými dopravci.


Michal Markovič (47) Vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině. Do F AIR přišel jako zaměstnanec s licencí profesionálního pilota, dnes je jejím ředitelem. Sportuje, hraje hokej za amatérský klub Kabaret Sázava, potápí se, má rád divadlo. V Ústavu letecké dopravy ČVUT vyučuje odborné letecké předměty.

 

Autor: 
Eva Zahradnická
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes