Datum zveřejnění: 
4. 5. 2016

Čestným hostem letošního veletrhu Svět knihy jsou severské země. Při této unikátní příležitosti, jak přirozeně propagovat severské literatury u nás, vznikla kampaň #ReadNordic. Organizují ji severská velvyslanectví v ČR a koordinuje Skandinávský dům.

Díky popularitě detektivek ze skandinávských zemí u nás v posledních letech narůstá počet vydaných překladů ze severských jazyků. Projekt #ReadNordic je však koncipovaný mnohem šířeji – na široké představení literatur severských zemí, které se mohou mj. pochlubit bilancí nejlepších čtenářů na světě i propracovanými systémy veřejných knihoven. O slovo jsem tedy požádal koordinátory kampaně Jitku Jindřiškovou a Michala Švece ze Skandinávského domu v Praze.

- Kdy a kde se zrodila myšlenka kampaně #ReadNordic a jak dlouho trvala její příprava?

Severská velvyslanectví dostala od veletrhu Svět knihy Praha nabídku stát se čestným hostem veletrhu v roce 2016. Velvyslanectvím se myšlenka líbila, ale chtěla status čestného hosta propojit s dlouhodobějším projektem a propagací severské literatury. První náčrt projektu vzešel od tehdejší stážistky Norského velvyslanectví Sunnivy Adam. Poté, co byl ke spolupráci na kampani přizván Skandinávský dům, podoba projektu se začala rýsovat konkrétněji. S přípravami jsme začali v červnu 2015 tak, aby kampaň mohla být 11. září odstartována na akci ve Vile Štvanice.

- Jak významná byla pomoc ambasád příslušných zemí?

Severská velvyslanectví byla od počátku iniciátory kampaně, takže jejich zapojení do projektu je zcela zásadní a vše probíhá v úzké spolupráci. Zcela v kompetenci velvyslanectví například byl výběr a pozvání autorů, kteří zavítají v souvislosti s kampaní do České republiky, a finanční zajištění projektu. Skandinávský dům kampaň koordinuje především z hlediska projektového řízení, administrativy, organizace a produkce doprovodných akcí, kreativní a programové náplně a odborných znalostí v oblasti severské literatury.

- Kampaň je teď za půlkou. Můžete už přesto nějak bilancovat?

Hlavním cílem kampaně je upozornit na fakt, že severské literatury nerovná se severská krimi, a nalákat co nejvíce lidí k návštěvě severského stánku na veletrhu Svět knihy a nabídnout jim zajímavý program. Skvělé ohlasy dostáváme především na severskou čtenářskou výzvu, k níž každý měsíc připojujeme tipy na knihy (mj. prostřednictvím Facebooku, Twitteru a Instagramu), které podle našeho názoru stojí za to si přečíst. Těší nás, že čtenáři naše tipy sledují a že se jim námi doporučené knihy líbí. Nevíme, zda kampaň příznivě dlouhodobě ovlivní počet vydaných severských knih v českém překladu, ale u nakladatelů jsme se setkali s nesmírně pozitivní reakcí a řada z nich přesunula vydání svých severských titulů z podzimu na jaro, aby stihli kampaň a veletrh.

- Víte, že by se severské země podobně prezentovaly i někde jinde v zemích EU?

Severské země čas od času bývají čestným hostem na různých knižních veletrzích, v nedávné době např. v Madridu či Budapešti. Nevíme však o tom, že by s tím kdy byla spojená podobná, dlouhodobá kampaň jako u nás. Zároveň jsme nechtěli, aby kampaň byla omezena pouze na internet, a tak jsme navázali spolupráci s několika tištěnými médii, rozhlasem, knihovnami a knižním distributorem. Těmito kanály se informace o kampani dostávají i k lidem, kteří se na sociálních sítích nepohybují.

- Jak budete severskou literaturu prezentovat na letošním veletrhu Svět knihy?

Předsevzali jsme si, že chceme být čestným hostem, který návštěvníkům nesplyne s ostatními. Program jsme se snažili sestavit jako kompromis mezi tradicí a inovací, na návštěvníky tak nečekají pouze debaty se spisovateli, ale také např. přednáška o moderní severské architektuře, workshop pro začínající překladatele, debata o severské literatuře s blogery či kvízové finále severské čtenářské výzvy. Hlavní pozornost by na sebe měl přitáhnout severský stánek, jehož návrh jsme zadali studentům ČVUT, kteří na něm pracovali celý podzimní semestr. Komise nakonec vybrala z asi 50 návrhů do detailu promyšlený návrh Markéty Rádkové a Moniky Fišerové, od něhož si slibujeme, že bude s jinými stánky nezaměnitelný.
 

Autor: 
Jaroslav Císař
Zdroj: 
Literární noviny