Nastavení cookies
K zajištění co nejlepších služeb využívá naše aplikace cookies. V souladu s nařízením EU jsou implicitně zakázána (s výjimkou cookies nezbytných pro správné fungování aplikace) a jejich povolení vyžaduje Váš aktivní souhlas. Jedním klikem můžete všechny povolit nebo zakázat, případně vybrat a povolit cookies podle kategorie. Svoje rozhodnutí můžete samozřejmě kdykoli změnit.
  • Potřebné
    Technické cookies využívané aplikacemi ČVUT pro uchování jejich nastavení, vlastností a identifikátorů relace. Jsou nezbytné pro správné fungování a jsou vždy aktivní.
  • Analytické
    Slouží pro získávání anonymizovaných statistických údajů, které nám pomáhají vylepšovat naše aplikace. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které k těmto účelům využíváme.
  • Marketingové
    Využívané za účelem zobrazení správných nabídek a cílení obsahu podle Vašich preferencí. Zpravidla jde o cookies systémů třetích stran, které nám s analýzou uživatelského chování pomáhají.
  • Ostatní
    Cookies, které aplikace nedokáže zařadit. Naším cílem je, aby tato kategorie zůstala prázdná a všechny cookies byly přiřazeny do některé z kategorií uvedených výše.
Datum zveřejnění: 
3. 5. 2016

ČVUT tvoří navigaci pro nevidomé. Orientace při pohybu ve městě je pro slepce náročná, běžné GPS navigace jsou ale přizpůsobené jízdě autem. Tým vývojářů z ČVUT proto tvoří aplikaci, která více vyhovuje jejich potřebám. Navigační systém hlásí například sklon chodníku, typy přechodů pro chodce, směr provozu, výklenky nebo hluk dopravy. Největší rozdíl od běžných aplikací ovšem spočívá jinde – vůbec totiž nepoužívá technologii GPS.


„Vycházíme z ověřeného faktu, že lidé se dokážou velmi efektivně pohybovat pomocí významných bodů jako je kostel, neobvyklý strom, rušná ulice, řeka nebo zajímavá budova,“ vysvětlují autoři Jan Balata a Zdeněk Míkovec. Takový způsob navigace je prý efektivnější než údaje o přesné poloze nebo vzdálenosti.

Navigace probíhá tak, že zrakově postižený zadá do navigace počáteční a cílovou adresu a aplikace ho následně vede po kratších několikasetmetrových úsecích. Hlasového průvodce si nevidomí pouští v rychlosti několikanásobně vyšší než v případě běžného tempa čtení. V porovnání s vidícím člověkem mají totiž mnohem lepší vnímání zvukových vjemů.

Aplikace je v současné době v testovací fázi, pokrytá je oblast mezi pražským hlavním nádražím a Palackého náměstím. Sběr dat provádí mapovací firma CEDA, v současnosti se plánuje rozšíření pokrytí na dva kilometry čtvereční. „Tvorba mapových podkladů je stále do značné míry manuální práce,“ vysvětlují autoři projektu.

Na pokrytí prvního čtverečného kilometru a 50 kilometrů tras pracoval jeden člověk pět dní. Centrum Prahy by tak zvládl pokrýt za dva měsíce. Navigace zatím nezískala investora, svůj budoucí finanční model chce založit na několikasetkorunovém měsíčním předplatném.

V Česku žije 100 tisíc lidí se zrakovým pojištěním, z toho deset tisíc s jeho těžkou formou. Navigační systém by se mohl kategorizovat jako asistenční pomůcka, na kterou by přispívala pojišťovna. Letos projekt postoupil do finále akceleračního programu Laboratoře Nadace Vodafone.

Systém běží ve webové aplikaci. Velké množství nevidomých totiž stále používá telefony s operačním systémem Symbian, takže nemůžou využívat nativní aplikace pro Android nebo iOS. V blízké budoucnosti chystají autoři možnost upřesňovat polohu chodce pomocí dialogu. „Pomocí GPS nelze dosáhnout dostatečné přesnosti,“ vysvětlují.

 

Zdroj: 
e15.cz