Datum zveřejnění: 
4. 4. 2016

První ultralehká stíhačka na světě vzlétla dnes na letišti v Českých Budějovicích. Sestrojili ji studenti a pracovníci Fakulty strojní ČVUT v Praze. Unikátní stroj by měl být za pár let dokonce v prodeji.

Stíhačka má řadu předností, které ji odlišují od jiných strojů. Je například mimořádně lehká a díky unikátní konstrukci nemusí do stíhačky sedat jen speciálně vycvičení vojenští piloti. Může ji pilotovat každý, kdo má průkaz na ultralehké letadlo.

Stíhačka, na rozdíl od jiných letadel, za sebou nenechává tepelnou stopu. "Jde o světový unikát, který vznikal 17 let. Je to vůbec první prototyp, který budou ještě vývojáři zdokonalovat. Pokud vše půjde dobře, během několika let by se mohl vyrábět sériově," uvedla mluvčí Fakulty strojní ČVUT Praha Marta Špačková.

Cena stíhačky ještě nebyla stanovena, podle některých odborníků by mohla vyjít na zhruba pět milionů korun.

Zvláštnosti stroje:

Srdcem letounu je ventilátor, tedy třináctilistá vrtule, každá lopatka je dlouhá 200 milimetrů a váží 100 gramů.

Na výrobu byl použit lehký a pevný materiál, stíhačka je sestrojena z takzvaných prepregů, tedy speciální tkaniny nasycené pryskyřicí.

Letoun je díky použité technologii výroby odolnější vůči slunečnímu záření.

I když jde o ultralehký letoun, má vlastnosti proudového letadla a mohl by sloužit k výcviku armádních stíhacích pilotů.

UL-39 Albi v číslech

17 let ji sestavovali pracovníci a studenti z Fakulty strojní ČVUT v Praze.

Vývoj stál téměř 60 milionů korun.

Na vývoji letounu pracovalo téměř 200 lidí.

Délka letounu je 7,22 metru, rozpětí křídel je 7,49 metru, výška 2,99 metru.

Stroj váží 320 kg, jeho maximální váha včetně pilota a paliva může být 472,5 kg.

http://www.blesk.cz/clanek/384834/zlate-ceske-rucicky-vyrobily-prvni-ult...

Zdroj: 
blesk.cz