Datum zveřejnění: 
4. 4. 2016

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
České vysoké učení technické dnes představilo ultralehké proudové letadlo UL-39 Albi. Jeho vývoj trval sedmnáct let a podle tvůrců je stroj světovým unikátem. Váží zhruba tři sta dvacet kilogramů. Podle vývojářů se může uplatnit i v armádě. Zlevní třeba výcvik bojových pilotů a jeho tepelnou stopu navíc nezachytí radar. Naším dalším hostem je ředitel Ústavu letadlové techniky Robert Theiner. Dobrý den.

Robert THEINER, ředitel Ústavu letadlové techniky:
Theiner. Dobrý den.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
V čem je stroj světově unikátní. Můžete ho popsat pro posluchače?

Robert THEINER, ředitel Ústavu letadlové techniky:
Tak zcela jistě tím, že v ultralehké kategorii, což je kategorie do čtyři sta sedmdesáti kilogramů vzletové hmotnosti, neexistuje takováto obdobné letadlo, protože pro tuto kategorii typický pohon se stává z pístového motoru a vrtule.

My jsme se pokusili vytvořit jakousi alternativu k tomuto pohonu, což je tedy pohon, který se realizuje také pístovým motorem, ale ten pohání dmychadlo nebo nízkotlaký ventilátor, který je uložen uvnitř trupu. Čili není zvenku vidět. A vlastně je možné ho realizovat i podobně jako proudový pohon u vojenských letounů, jako třeba L-39 Albatros, asi velice známý cvičný letoun z Aero Vodochody.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Letadlo teď čekají testovací lety. Co vlastně rozhodne o tom, jestli se bude nakonec vyrábět sériově?

Robert THEINER, ředitel Ústavu letadlové techniky:
Tak ta cesta k sériové výrobě je ještě hodně dlouhá. Předně musíme uvěřit, že celá sestava toho pohonu je dostatečně spolehlivá, bezpečná. A také vlastně tím, že vlastně jsme se neměli od koho učit, museli jsme návrh vlastně teoreticky vytvořit.

A musíme teď dále ještě zlepšovat parametry, zejména účinnost toho stroje, takže momentálně máme projekt poskytnutý technologickou agenturou, na základě kterého budeme dále zvyšovat účinnost a pokud se nám zdaří, což doufáme, že ano, dosáhnout účinnosti přibližně stejné jako u vrtulového pohonu, tak samozřejmě nebrání nic tomu, abychom tak unikátní stroj nabídli trhu a celý projekt tak komercionalizovali.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Když říkáte, že vás čeká ještě dlouhá cesta v tomto směru, tak kdy bude jasné, jestli se to celé podařilo, nebo jestli zůstane vše ve fázi experimentů?

Robert THEINER, ředitel Ústavu letadlové techniky:
Ten projekt by měl skončit někdy v polovině roku 2017. A na konci tohoto období bychom měli mít více jasno o dalším osudu toho letounu.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
S financováním celého projektu problém nemáte?

Robert THEINER, ředitel Ústavu letadlové techniky:
Samozřejmě, že financování takto rizikového projektu je, nicméně měli jsme, řekl bych, velké štěstí, že se nám podařilo získat několik podpor, nejdřív to byla podpora z ministerstva školství a průmyslu v podobě projektu výzkumného centra, kde jsme začali vyvíjet ten pohon. A v posledních pěti letech se velice významně na realizaci letového prototypu podílelo ministerstvo průmyslu a obchodu, které...

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Pomohlo taky.

Robert THEINER, ředitel Ústavu letadlové techniky:
...poskytlo při té realizaci /nesrozumitelné/ letového prototypu.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Dodává ředitel Ústavu letadlové techniky Robert Theiner. Díky, na shledanou.

Robert THEINER, ředitel Ústavu letadlové techniky:
Na shledanou.

Veronika SEDLÁČKOVÁ, moderátorka:
Od mikrofonu se loučí Veronika Sedláčková.

Zdroj: 
Radiožurnál