Datum zveřejnění: 
18. 2. 2016

V Praze loni při dopravních nehodách zemřelo více chodců než v předchozích letech. Přibylo i dětí, které zavinily nehodu. Přechody se proto budou měnit. I na úkor řidičů.

PRAHA Čím delší je přechod, tím větší je nebezpečí. Riziko se navíc výrazně zvyšuje, vede-li středem silnice tramvajová trať. Výše popsaných míst je v Praze mnoho. Podle policejních statistik však tři ulice vyčnívají. Jedná se o ulici Plzeňská u obchodního centra Nový Smíchov, Jana Želivského v úseku Koněvova a Olšanská a dále křižovatku ulic Vršovická a Bělocerkevská v blízkosti fotbalového stadionu Eden. Právě na těchto místech se každoročně odehraje největší množství srážek chodce s autem, případně tramvají. "Chodci během loňského roku sice zavinili méně nehod než v roce 2014, dopravní policisté však v této souvislosti upozorňují na zvyšující se počet zavinění na straně dětí jako chodců," říká mluvčí pražské policie Andrea Zoulová.

Řidiči vloni na pražských silnicích srazili celkem 108 dětí, což je o 14 nehod více než v roce 2014. V 51 případech byla na vině právě nepozornost dítěte. Zatímco počet sražených dětí v ulicích přibývá, obecně srážek chodců s auty či jinými dopravními prostředky ubylo. Větší množství nehod však skončilo tragicky. Patnáct chodců kolizi nepřežilo, což je meziročně o pět lidí více. "Město by mělo dávat větší množství peněz do zajištění bezpečí pro chodce. Každoročně tečou do oblasti dopravy miliardy korun. Zpravidla se však jedná o investice do automobilové dopravy. Na bezpečnější přechody putuje každý rok jen několik milionů korun," kritizuje dosavadní přístup magistrátu předsedkyně spolku Pražské matky Jarmila Johnová.

Město upraví 25 kritických míst
Magistrát hlavního města slibuje, že se letos na problematická místa zaměří. "Zvyšování bezpečnosti pro chodce jak na přechodech, tak celkově v pražských ulicích je jedním z našich hlavních cílů. Proto jsme pro rok 2016 v rozpočtu vyčlenili 35 milionů korun pro BESIP a počítáme se stavební úpravou dalších 25 míst," popisuje náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Investice by podle něj měla mířit právě do nebezpečných lokalit, které magistrát vytipoval. Jmenovitě tak půjde například o přechody na křižovatkách ulic Podbělohorská a Pod Stadiony, dále U Dejvického rybníčku a Zavadilova či například Staroklánovická a Čentická. Silničáři se zaměří také na přechody, které se nacházejí u některých zastávek autobusů a tramvají. Konkrétně půjde o přechod v ulici Nárožní u zastávky Bucharova, bezpečněji by chodci měli díky úpravě silnice přecházet také přes Kutnohorskou ulici u stejnojmenné zastávky MHD.

Kvůli většímu bezpečí dětí také Technická správa komunikací zklidní dopravu před základními školami v ulicích Kořenského a Jana Masaryka. Podle předsedkyně spolku Pražské matky Jarmily Johnové, která se na bezpečnost dětí na ulicích specializuje, je v rámci úprav ulic především klíčové zkracovat přechody. "To je možné například vytvářením takzvaných zálivů, kdy je v podstatě chodník posunut do ulice na úkor jízdních pruhů. Tím se zlepší výhled," popisuje Johnová. Do budoucna by mělo podobných míst přibývat. A to například v rámci rekonstrukcí tramvajových tratí. Vloni se takto "zkrátily" přechody, které vedou k tramvajovým tratím v ulici Plzeňská v Praze 5. Řidiči tak na místě přišli v bezprostřední blízkosti zastávek vždy o jeden ze dvou jízdních pruhů. Policisté, kteří zveřejnili statistiky nehodovosti v Praze, však upozorňují, že klíčová je především kvalitní dopravní výchova dětí. A to právě i vzhledem k většímu množství nehod, které vloni při přecházení ulic zavinily. Z tohoto důvodu chce magistrát spojit síly s odborníky Fakulty dopravní ČVUT a připravit nové preventivní akce.

Autor: 
Adam Váchal
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes