Datum zveřejnění: 
10. 2. 2016

Děčín – Nejpozději do dvou týdnů by chtělo Ředitelství vodních cest předložit podklady k posouzení vlivu stavby děčínského plavebního stupně, tak zvanou studii EIA.

Materiál k posouzení vlivů dopadu stavby na životní prostředí předkládá Ředitelství vodních cest už potřetí a jde o dokument obsahující více než tisíc stran. Jez by mohl být hotový nejdříve v roce 2021. Pokračuje tak nekonečný příběh jezu, jehož stavba se neustále oddaluje. Samotný materiál měla organizace připravený od loňského listopadu. S předáním na ministerstvo životního prostředí ale vyčkávala na rozhodnutí vlády o případném rozšiřování chráněných lokalit o dolní tok Labe v místě plánované stavby. Ve středu vláda tuto lokalitu z plánu na rozšíření seznamu evropsky významných lokalit vyškrtla. Nezařazení údolí Labe mezi evropsky významné lokality bylo předjednáno ještě před jednáním vlády. Kromě rejdařů se proti zařazení na seznam postavil i Svaz měst a obcí a Děčín. Podle jeho vedení by totiž vyhlášení této evropsky významné lokality mohlo vážně narušit budoucí rozvoj celého regionu.

"Rozhodnutí vlády je pro město a jeho ekonomický rozvoj příznivé. Věřím, že ke splavnění Labe jsme nyní trochu blíže," uvedla k rozhodnutí vlády děčínská primátorka Marie Blažková. Zahrnutí oblasti do soustavy Natura 2000 by podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského znamenalo celý dokument opětovně přepracovat. Naposledy ministerstvo životního prostředí nařídilo v polovině roku 2012 do studie doplnit variantu zvýšení hloubky v řece bez potřeby stavět jez. To ale podle ředitele Ředitelství vodních cest Václava Fojtů vyloučil posudek zpracovaný odborníky z Českého vysokého učení technického. Ti posuzovali celkem pět variant zvyšování hladiny v řece bez nutnosti výstavby jezu, žádná z nich se ale neukázala jako realizovatelná.

Podle ministerstva dopravy je dostavba jezu podmínkou pro další stavební investice v tuzemské říční síti, která je kvůli nedostatečné hloubce ?v Labi po velkou část roku odstřižena od mezistátní nákladní říční dopravy. Získání kladného stanoviska EIA je nezbytnou podmínkou pro zahájení dalších kroků přípravy, jako je územní a stavební řízení. Výstavbu plavebního stupně v Děčíně považuje ministerstvo dopravy dlouhodobě za prioritu. Samotná příprava stavby trvá už dvacet let. Úřad si od toho slibuje zachování tuzemské lodní dopravy. Vodní cesta je nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, prý na této řece neumožňuje efektivně podnikat. Proti výstavbě děčínského jezu protestují české i německé ekologické organizace. Ty považují údolí Labe mezi Děčínem a státní hranicí s Německem za poslední člověkem nenarušený úsek řeky na českém území. Navíc se zde vyskytuje řada chráněných živočišných i rostlinných druhů, které by stavba jezu podle ekologů mohla ohrozit. Navíc by se podle ekologů stavba se svými mnohamiliardovými náklady nevyplatila ani ekonomicky.

Opačný názor pak mají zastánci výstavby plavebního stupně v Děčíně. Omezená splavnost Labe má podle zastánců stavby negativní dopady na regionální i národní ekonomiku i na životní prostředí a kvalitu života obyvatel v této oblasti, protože lodní dopravu nahrazuje zejména více nákladná a zatěžující silniční doprava. Jedna loď totiž může nahradit více než čtyřicet plně naložených kamionů, v případě soulodí je to ještě více."

http://www.denik.cz/ustecky-kraj/nove-podklady-k-jezu-miri-na-ministerstvo-maji-tisic-stran-20160209-nsml.html

Zdroj: 
denik.cz