Datum zveřejnění: 
2. 2. 2016

Ve světě je vývoj aut bez řidiče žhavé téma. Automobilová velmoc Česko zatím stojí trochu stranou.

PRAHA Na přelomu roku neuběhl týden, aby ho neokořenila zpráva, že některá z velkých firem spouští program na vývoj autonomního automobilu. Tedy takového, který nepotřebuje řidiče k tomu, aby odvezl pasažéry nebo náklad z místa A do místa B. Své záměry pustit se naplno do vznikajícího odvětví nedeklarují jen velké automobilky, ale i technologické firmy. Ať už jde o vývojáře "taxikářské" aplikace Uber nebo čínský internetový vyhledávač Baidu. Liší se hlavně tím, jak daleko se jejich programy dostaly. Nejvíc o sobě zatím dává vědět Google, který už po silnicích Kalifornie a Texasu najezdil přes milion zkušebních mil. Ten prosazuje revoluční větev, vyvíjí zcela nové auto, které s řidičem od počátku nepočítá. Paralelní evoluční větev reprezentují jednotlivé automobilky, které chtějí vybavovat auta funkcemi do chvíle, než budou taktéž schopna jezdit samostatně. V tomto směru se hodně prezentuje kalifornský výrobce elektromobilů Tesla.

Vyslat na silnici samořiditelné auto samozřejmě nejde jen tak, ale výjimky se najdou. Například v anglickém městě Milton Keynes si již pasažéři vyzkoušeli jízdu autonomním vozidlem britské provenience. A v singapurské botanické zahradě zkušebně převážela návštěvníky vozítka od francouzského výrobce. Jinde se testuje ve větším měřítku, ale s přísnými podmínkami – platí to například pro několik amerických států a od Nového roku mohou výrobci testovat samořiditelná auta i na silnicích kanadské provincie Ontario. "Odhadujeme, že v současnosti v Ontariu působí asi sto společností, které se nějak podílejí na průmyslu samořiditelných aut. Testovací program zajistí bezpečí na našich silnicích bez přebytečných regulací, které by potlačovaly investice a inovace," zdůvodnil krok mluvčí tamního ministerstva dopravy Ajay Woozageer.

O vývoj nové větve vozidel by se mělo zajímat také Česko, jehož ekonomika stojí a padá s autoprůmyslem. Že jsou auta, která neřídí člověk, cestou budoucnosti, tvrdí například profesor ČVUT Zdeněk Votruba. "Člověk umí mnoho věcí, ale nebyl zrovna konstruován k tomu, aby řídil vozidlo. To totiž obnáší nepříliš tvůrčí práci, která však nedovoluje ztrátu pozornosti a chyby. A těch se člověk čas od času dopouští," vysvětluje. Jedním z důvodů, proč se podle Votruby bude nový koncept vozů vyvíjet rychleji v zámoří, je tzv. Vídeňská úmluva, která na konci 60. let sjednotila standardy silniční dopravy. A mimo jiné říká, že řidič musí vždy plně ovládat vozidlo. "V anglosaských zemích je ale leckde v právním systému zasunuto povědomí o starší úpravě z doby kočárů, kdy odpovědnost nesl majitel vozidla, nikoliv vozka," zjednodušeně vysvětluje Votruba. Možná díky tomu je tak nyní testování a nasazování samořiditelných aut dál v zámoří než v Evropě. A možná i proto největší tuzemský výrobce aut Škoda zastává v tomto kontextu defenzivní postoj. "Vybrané modely značky Škoda lze objednat s asistenčními systémy, u kterých lze říci, že bezpilotnímu řízení předcházejí – například adaptivním tempomatem, kontrolou jízdního pruhu nebo pomocí při parkování," vysvětluje mluvčí značky Jozef Baláž.

Zatímco Tesla či Google testují systémy, které americký regulátor NHTSA ve své klasifikaci řadí na nejvyšší úrovně 3 a 4 (viz grafika), Škoda zmiňuje systémy spadající do druhé úrovně. "V budoucnu budou další systémy následovat, a tak bude jen otázkou propojení všech systémů dohromady. O tom, jak moc budou moci být použity, nezáleží však pouze na nás, nýbrž i na dostupné infrastruktuře," dodává Baláž. Kromě mladoboleslavské továrny však v Česku působí desítky subdodavatelů. Avšak ani oni se podle všeho do možností autonomního řízení příliš nehrnou. "Samozřejmě to všichni sledujeme, ale nástup samořiditelných aut bude zřejmě pomalejší, než se může nyní zdát. Podle analýz, které máme k dispozici, jich bude v roce 2040 jen okolo sedmi procent," říká majitel firmy Brano a zároveň viceprezident sdružení autoprůmyslu Pavel Juříček. Podle něj se nyní aktuálně řeší hrozba kyberútoků na taková auta – tedy možnosti, že je na dálku ovládnou hackeři.

Auto schopné jízdy bez řidiče však v Česku můžete přesto potkat. Jeden z velkých subdodavatelů autoprůmyslu, francouzské Valeo, má v Praze velké vývojové centrum a jejich prototyp Audi A7 s výzbrojí pro autonomní řízení testuje v provozu (s řidičem) nebo (bez něj) na polygonu v Milovicích. Podle podnikatele a politika Martina Hausenblase by se však do autonomních aut měl tuzemský průmysl pustit. V roce 2014 proto inicioval vznik pracovní skupiny na ministerstvu dopravy, kde začal připravovat strategii podpory výzkumu a vývoje v této oblasti. "Vedení státu si uvědomuje, že pro zemi, která je závislá z 12 procent HDP a 22 procent exportu na fosilním automobilovém průmyslu, může být propásnutí nástupu autonomních aut jednoznačně ohrožením," komentuje současný stav. "Podle mého názoru naše země potřebuje bytostně vizi. Jednu si dovoluji předložit. Za deset let bude Česká republika stejně proslulá vývojem autonomních aut jako Švýcarsko svými hodinkami," říká Hausenblas. Podle něj by soustředění se na vývoj samořiditelných aut vytvořilo impulz i v dalších oblastech české vědy.

---

Od "udělej si sám" po "o nic se nestarej"

Úroveň 0 Řidič po celou dobu kompletně ovládá auto. To se nezměnilo od roku 1886 a platilo to pro první patentovaný vůz Benz Patent–Motorwagen.
Úroveň 1 Některé řídicí prvky jsou automatizovány – třeba ABS nebo automatické brzdění, vývoj vrcholil v 60. letech a i zde táhly vývoj mercedesy (například W 116).
Úroveň 2 Kombinace alespoň dvou automatických prvků – například adaptivního tempomatu a kontroly jízdního pruhu. Dnes běžně dostupná výbava, kterou si lze dokoupit.
Úroveň 3 Řidič může předat kontrolu všech bezpečnostních funkcí. Auto však rozpozná, když musí předat kontrolu zpět řidiči a dostatečně dopředu ho na to upozorní. Nyní systém testuje Tesla s modelem S.
Úroveň 4 Auto plně zodpovídá za celou jízdu, od řidiče se vůbec nečeká, že se na ní bude podílet a ve voze proto chybí volant. Takové vozidlo může jezdit i prázdné. Testuje ho Google.

Pozn.: Klasifikace autonomních aut podle americké NHTSA

Podle analýz, které máme k dispozici, bude v roce 2040 aut bez řidiče jen okolo sedmi procent.

Autor: 
Aleš Černý a František Dvořák
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes