Datum zveřejnění: 
14. 1. 2016

Vláda schválila projekt partnerství soukromého a veřejného sektoru pro dostavbu úseku mezi Příbramí a Pískem.

Vláda včera svým souhlasem odstartovala další pokus o využití soukromých peněz na dostavbu české dálniční sítě. Projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) má být poprvé prakticky odzkoušen na strakonické dálnici D4, konkrétně na třicetikilometrovém úseku mezi Příbramí a Pískem.

"Potřebujeme získat zkušenosti s tímto typem projektů, abychom byli připraveni na období po roce 2023, kdy již financování staveb z evropských peněz bude mnohem omezenější," uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj je výhodou PPP projektu rychlost stavby a především větší zodpovědnost zhotovitele. Princip je v zásadě jednoduchý: firma či sdružení firem zajistí a zaplatí výstavbu s tím, že se o dálnici bude dalších 25 let také starat.

Za to bude stát po dokončení platit takzvané platby za dostupnost čili služebné. Stavbaři by na novém úseku D4 měli prvně kopnout do země v půlce roku 2017 a veškeré práce by měly být hotovy koncem roku 2021. V 2046 pak smlouva vyprší. Za celou dobu by měl stát zaplatit 25 miliard korun.

Podle profesora dopravní fakulty pražského ČVUT Petra Moose je využití projektů PPP dobrým doplňkem klasického financování tam, kde se nedostává národních nebo unijních peněz. "Rozhodně ale na nich nemůžeme stavět naši strategii, nejsou samospasitelné," řekl Moos deníku E15.

Podle něj je klíčové rozdělení rizik mezi stát a investora. První musí zajistit pozemky a potřebná povolení, druhý pak vedle samotné výstavby musí hlídat především náklady. Stát prý také musí počítat s tím, že ve hře jsou dlouhodobé peníze, tedy v součtu nominálních hodnot vždy zaplatí více, než kolik by stála výstavba v současné době běžným způsobem.

Nevydařené záměry PPP Při hovorech o projektech PPP je na místě podmiňovací způsob. Všechny dosavadní plány na výstavbu dálnic za pomoci soukromého kapitálu skončily nezdarem či u ledu.

Naposledy se uvažovalo o PPP pro jihočeskou D3, projekt měl rovněž zelenou od vlády. Ministerstvo dopravy jej ale nakonec odpískalo a dálnici dnes staví klasicky za národní a evropské peníze. V živé paměti je rovněž fiasko z přelomu století a pokusem PPP na D47, kterou stát rovněž s obrovskými náklady nakonec dostavěl svépomocí.

Autor: 
Jan Šindelář
Zdroj: 
e15.cz