Datum zveřejnění: 
2. 12. 2015

Pokud to dnes schválí vláda, bude se už od Nového roku jezdit po obchvatech některých měst bez dálniční známky.

PRAHA Když na Paříž či Peking dolehne smog, do města nesmějí auta s lichou poznávací značkou. Nazítří ta se sudou. Česko chce zlepšit ovzduší jinak. Už v lednu by mohli řidiči osobních aut na městské obchvaty i bez dálničních známek. Stát si po letech uvědomil, že než aby v přeplněných ulicích zamořovali vzduch, ať raději zdarma využijí blízký obchvat. Návrh zpracovaný ministerstvy dopravy a životního prostředí dnes projedná vláda. Celkem jde o 45 kilometrů dálnic. "Uleví se dopravě, která je hlavně ve velkých městech značným zdrojem škodlivých emisí," říká ministr životního prostředí Richard Brabec. Podle dopravního experta Františka Lehovce je třeba napravit hloupost, kdy se hledělo výhradně na peníze vydělané za dálniční známky. "Moudré rozhodnutí. Dálnice se stavěly i proto, aby ulehčily průtahům přes města, kde jsou důsledky husté dopravy nesrovnatelně nepříznivější nežli na obchvatu ve volné krajině," míní.

Vyvolenými jsou zatím čtyři města: Brno, Mladá Boleslav, Cheb a Tábor. To proto, že v blízkosti tamní dálnice není žádná ucelená průjezdná silnice a řidiči se musí kodrcat buď úzkými městskými ulicemi plnými semaforů, nebo okolními vesnicemi. "Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předcházíme také tomu, že se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbají a jezdí pak skrze město po silnicích nižších tříd," uvedl už dříve ministr dopravy Dan Ťok. Praha, Prostějov, Beroun a Otrokovice, jejichž okraje rovněž protíná či bezprostředně objíždí dálnice – a tudíž by byl u nich stejný krok logický – na seznamu chybí. "Ten výběr je kompromis. A například Pražský okruh nelze chápat jako obchvat. To je regulérní tranzitní dálnice, již využívá i dálková nákladní doprava. Zdarma mají v Praze vnitřní okruh," tvrdí Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT. S tím ovšem na tamních radnicích neuspěje. Třeba v Průhonicích u Prahy na 6. kilometru dálnice D1 napočítali, že každé osmé auto mířící do nedaleké nákupní zóny tudy projelo jen proto, že nemělo dálniční známku.

Autor: 
Pavel Švec
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes