Datum zveřejnění: 
13. 11. 2015

PLZEŇ Rovnější, tišší a k životnímu prostředí ohleduplnější. Takové by mohly být za pár let české silnice, pokud budou úspěšné testy nové technologie na výrobu asfaltu.

Na silnici mezi Kaznějovem a Mrtníkem na Plzeňsku testují vývojáři čtyři různé asfalty. Vědci doufají, že našli recept, jak prodloužit životnost povrchu silnic až o polovinu: Do směsí přidaný "oživovač" recyklátu ze starých silnic a granulky gumy z pneumatik. Jen pro představu. V tuně nové směsi je maximálně šest kilogramů gumových granulek, tedy jedna rozemletá stará pneumatika.

Silničáři už překřtili tříkilometrový úsek na silnici čtyř barev, protože každá směs má trochu jiný odstín. "Jsou tu čtyři na sebe navazující úseky po 700 metrech a v každém je použita asfaltová směs jiného složení. Teď budou vývojáři silnici sledovat pět let. Pokud se skutečně podaří prodloužit životnost vozovky o polovinu, mírně vyšší cenu použitých směsí bereme jako výhodnou investici do budoucna," řekl generální ředitel krajských silničářů Pavel Panuška.

Podle specialisty na vývoj asfaltových povrchů Petra Mondscheina z ČVUT je ve zkušebních úsecích od 30 do 60 procent recyklovaného asfaltu, zatímco běžně se v Česku používá maximálně 20 procent. Cílem je dosáhnout obnovy povrchu zničených silnic kompletně z vyfrézovaného asfaltu. Zatím stroje dokážou pracovat maximálně s 90 procenty recyklátu.

"Trendem je ekologie i snižování energetické náročnosti při výrobě asfaltových směsí. Finančně se to zatím nevyplatí, protože potřebné přísady jsou dražší než ušetřená energie," uvedl Mondschein.

"Mírně vyšší cenu použitých směsí bereme jako výhodnou investici do budoucna." Pavel Panuška, silničář

Autor: 
Petr Ježek
Zdroj: 
Mladá fronta Dnes