Automaticky řízená auta budou způsobovat méně nehod než lidé, pojedou totiž opatrněji, řekl v rozhovoru pro DVTV Tomáš Svoboda z katedry kybernetiky ČVUT. I pro techniku však existují situace, které nezvládne, stejně jako je nezvládají lidé, například zasněženou silnici nebo pád stromu. Auta řízená roboty najdou své využití třeba v nákladní nebo v hromadné dopravě, věří Svoboda.
Na začátku října představila firma Daimler první automaticky řízený kamion, v němž řidič v kabině jen seděl a nezasahoval do řízení. Jaká je budoucnost umělé inteligence v automobilové dopravě, co všechno musí auto mít, aby ho mohl řídit autopilot, a za jak dlouho nahradí roboti třeba řidiče kamionů? O tom mluvil v rozhovoru pro DVTV Tomáš Svoboda z katedry kybernetiky ČVUT.
K čemu jsou dobrá auta řízená roboty?
Na tuto otázku se z velké části odpověď ještě hledá. Motivace společností, které tyto technologie vyrábějí, může být různá. V nákladní dopravě je hlavním hlediskem ekonomika. Je tu snaha, aby sekvenci kamionů mohl řídit jeden řidič, který bude vepředu, a ostatní vozy by ho následovaly. To by vedlo k úspoře paliva i k úspoře řidičů.
Je koncept automatizované kamionové dopravy tak daleko, že by se řidiči měli bát o svá zaměstnání?
Technologie už je na to připravená, minimálně u dálkové dopravy, kdy většina trasy probíhá po dálnicích.
Co všechno takový systém autopilota vyžaduje?
Auto musí mít kamery sledující okolí vozu jak v bezprostřední blízkosti, tak v dálce, nebo když odbočuje do strany. Tyto kamery musí pokrýt všechno, co dělá a vidí při řízení člověk. Také jsou potřeba měřící zařízení, která dokážou fungovat v situacích, kdy viditelné spektrum standardní kamery nestačí. A to třeba v mlze, ve tmě a podobných situacích.
Zajistí vozy s autopilotem větší bezpečnost v silničním provozu?
Jsou situace, které nezvládnou řidiči, a jsou situace, které nezvládne ani technologie. K nehodám způsobených automaty bude větší odpor, zároveň si ale myslím, že jich bude méně a budou méně fatální. Auta budou totiž v mnohých oblastech opatrnější a pojedou pomaleji než člověk. Lidé jezdí často naslepo. Zároveň je ale těžké připravit technologii na rizikové momenty, jako jsou třeba pád stromu na silnici, vběhnutí zvěře pod kola a podobně. Tyto situace nejsou příliš časté a je tak obtížné nasimulovat dostatek testovacích dat.
Auta řízená robotem budou jezdit opatrněji než člověk, ubude nehod, říká expert
Datum zveřejnění:
2. 11. 2015
Zdroj:
ihned.cz